Triumph oppgraderer Modern Classics

Scrambler 900 er den modellen som får flest oppgraderinger for 2026.

Triumph har startet lanseringene for 2026 ved å avduke en rekke endringer i sin Modern Classics serie. Brorparten av nyhetene finner vi på den kraftig oppdaterte Scrambler 900, men de har heller ikke glemt å gi resten av serien litt ekstra teknologi og nye lakk-alternativ.

Bonneville T120

Bonneville-serien
Hovedmodellene i Triumphs retro-serie – Bonneville T100 og T120 (og T120 Black) – får færrest endringer, men får allikevel finjustering av detaljer. Begge får kurve-ABS og traction kontroll, takket være en ny IMU. I tillegg: Rain modus for å gjøre kjøreopplevelsen mykere. T100 får cruisekontroll som ekstrautstyr, mens T120 og T120 Black får det som standard. Begge får også LED hovedlykt, USB-C ladeport og nye lakkalternativ. For første gang kan T120 begrenses for å tilfredstille A2-krav ved hjelp av et tilbehørssett.

Scrambler 900 er den modellene som får flest oppgraderinger.

Scrambler 900
Scrambler 900 har imidlertid vært den modellen som Triumphs design- og ingeniørteam har lagt mest arbeid i. Sykkelen får den største style- og mekanikk-oppgraderingen i sin 20-årige historie. Kjernen i oppdateringen er overgang til et mer moderne utseende, med ny bensintank og omarbeidede karosserideler, selv om sykkelens doble, høyt monterte eksosanlegg beholdes. Visuelt kjennetegnes den mekaniske oppgraderingen av en 43 mm Showa USD gaffel. Den har gullfarget overdel, i likhet med det som sitter på søskenmodellene Scrambler 400 X og 1200 XE. Gaffelen har120 mm fjæringsvei, det samme har de doble demperne bak. Bakdemperne har også justering av forspenning.
Chassiset er bygget rundt en redesignet svinggaffel i aluminium som er både lettere og stivere enn før. Lettere aluminiumsfelger reduserer ufjæret masse, men de er imidlertid ikke slangeløse. Bremsene er også forbedret: foran sitter nå en firestemplet, radialmontert kaliper og en skive. Elektronikken er tilsvarende den på T100, med krengningssensitiv traction kontroll og ABS integrert via IMU. Cruise kontroll er ekstrautstyr. Scrambler 900 får også ny LED-hovedlykt, USB-C ladeport og et revidert, rundt dashbord med både LCD- og TFT-skjermer.

Scrambler 1200 XE – god offroadkompetanse

Scrambler 1200 XE
Triumph har også gitt sin mest offroad-fokuserte retro litt oppmerksomhet, og har finjustert Scrambler 1200 XE med forbedret fjæring og nye lakkalternativer. For 2026 går modellen tilbake til røttene, med Showa BPF gaffel foran og to Öhlins- dempere med eksternt reservoar bak. Fjæringsvei foran og bak er 250 mm – mer enn noen annen registrerbar modell i Triumphs stall, inkludert Tiger 900 Rally Pro. Kjøpere kan velge mellom tre fargevalg: matt khakigrønn og hvit, sølv og svart, eller helt svart.

Cruiser-duoen
Triumphs cruiser-klassikere blir også med på oppdateringsfesten, og både Bobber og Speedmaster får en rekke oppdateringer for 2026. Begge modellene får en større 14-liters bensintank og oppdaterte karosserideler for en mer minimalistisk silhuett. Bobber får et bredere flytende sete med tykkere polstring for bedre komfort, det samme får Speedmaster. Sistnevnte får også komfort-boost for baksetet. Triumph har også justert ergonomi-trekanten, og tatt i bruk et mer dragbar-lignende oppsett for å skape en mer direkte og sportslig følelse. Nye, lette aluminiumsfelger forbedrer smidigheten og manøvererbarheten til begge syklene, mens krengningssensitiv ABS, traction kongtroll, USB-C ladeport og full LED-belysning løfter dem opp på linje med de øvrige Modern Classics. Cruisekontroll er også tilgjengelig. Både Bobber og Speemaster kan A2 godkjennes med et tilbehørssett.

Den oppgraderte Scrambler 1200 XE vil være hos forhandlere fra november, etterfulgt av T100-, T120- og T120 Black-modellene fra desember. I januar 2026 vil både Bobber- og Speedmaster-modellene komme til forhandlere, og den nye Scrambler 900 skal etter planen lanseres i mars 2026.

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser