Service: Luftfilter

Jo mer luft og bensin en motor får i seg, jo mer effekt leverer den. Og omvendt – hvis ikke motoren får det den trenger i form av bensin og luft, får du ikke full effekt. I verste fall kan motoren også bli skadet.

Motorsykkelen din trenger mye luft.
Et menneske drar i gjennomsnitt pusten 18 ganger per minutt, og hver gang får vi i oss cirka 0,5 liter. En bensinmotor forbruker bensin/luft i et forhold på cirka 1:9 000. Dette betyr med andre ord at motorsykkelen din puster inn like mye luft per liter bensinforbruk som du selv gjør på 17 timer. Hvis du kjører i støvete omgivelser, er det definitivt lurt å sjekke luftfilteret oftere enn det servicemanualen anbefaler.

Et luftfilter har en tøff jobb, og ytelse og funksjon handler om en balansegang mellom hvor restriktivt filteret er og hvor godt det renser luften mot støv. Et ekstremt velfungerende filter skåner definitivt motoren mot støv, men senker effekten og virkningsgraden siden motoren må jobbe mer for å suge luft gjennom filteret. Et filter med lav motstand gir høyere effekt, men samtidig mer slitasje på motoren.

Papirfilter vanligst og billigst fra fabrikkens side.
Et papirfilter er den vanligste varianten. Det gir lav motstand i kombinasjon med høy rensingsgrad, og koster lite – til fabrikkens fordel. Ulempen for deg som forbruker er at slike filtre ikke kan rengjøres og settes inn igjen.

Skum og bomull vanligst på ettermarkedet.
På ettermarkedssiden er det skum- eller bomullsfiltre som er mest vanlig. Begge disse typene er bedre enn papirfiltre funksjonsmessig. Ulempen er høyere pris – du må regne med cirka det dobbelte sammenlignet med det originale papirfilteret. Men dette lønner seg i lengden siden disse filtrene har nesten uendelig levetid forutsatt at de rengjøres og oljes på riktig måte.

Ingen heksekunst å inspirere eller bytte filteret.
Å inspisere og/eller bytte luftfilter er ikke vanskelig, selv om det på visse modeller kan sitte litt kronglete til. På eldre sykler eller retromodeller sitter filteret som oftest bak motoren og er lett å komme til under salen. På nyere modeller sitter luftboksen som regel over motoren, og dermed må man løfte tanken for å komme til det.

Når du er kommet så langt inn i modellen at du kan se filteret, må du ha i bakhodet at det samler seg støv og annen smuss i luftboksen. Dermed risikerer at det kommer partikler inn i motoren. Det er aldri feil å støvsuge boksen før du fjerner filteret. Det kan også være en fordel å stappe en fille inn i innsuget når filteret er tatt av (samt passe på ikke å rote bort skruene til luftboksen …)

Vaskbare filtre bør rengjøres når du først sjekker.
Har du et vaskbart filter, anbefales det at du gjør det rent når du likevel sjekker det. Har du et papirfilter som ikke trenger å byttes, kan du riste forsiktig på det for å løsne smuss; alternativt blåse forsiktig på det med trykkluft. Unngå å slå eller banke på filteret, for da risikterer du at papiret løsner fra rammen.

Artikkelen sto første gang på trykk i januar 2014.

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser