Prøvekjøring: Kawasaki Z650

Jeg slenger beinet over salen og retter opp Kawasakis nye tilskudd i Z-familien. Z650 føles utrolig lett, og jeg er tvunget til å gå bort til den gamle ER-6-en som står der og prøve det samme. Forskjellen er stor, og jeg får følelsen av å være på et slankekurs. Jeg dobbeltsjekker til og med at begge har bensin på tanken. 

Så snart vi begir oss ut på de spanske fjellveiene, føles slankingen enda tydeligere. Nye Z650 har gått ned 19 kilo sammenlignet med forgjenger ER-6n, og av disse står rammen for 10 kilo, svingarmen for 2,7 kilo, og motoren for 2 kilo.

De svingete fjellveiene nord for Huelva byr opp til dans, og Z650 er med på notene. Sykkelen gir et stabilt og modent inntrykk takket være det nye chassiset og den oppdaterte bakstøtdemperen. Det er samme demper som hos forgjengeren, men den er ikke direktemontert i rammen og svingarmen, men isteden montert horisontalt med link. Den nye løsningen sentraliserer vekten, og dette forbedrer kjøreegenskapene og reduserer vibrasjonene som tidligere fortplantet seg i chassiset. ER-6 led av en del forstyrrende vibrasjoner i fothvilere og styre, som førte til at det nå sitter en gummiopphengt vekt under fothvileren. samt solide vekter i styreendene. Jeg får ofte dovne hender og føtter ved statisk kjøring på landeveien, men slik var det ikke med Z650. 

Motoren, som er oppdatert for å oppfylle Euro 4-normen, drar med jevn effektkurve, og det finns godt med krefter i lav- og mellomregisteret oppover de bratte bakkene. Oppdateringen har gitt parallelltwinnen mer moment mellom 3000-6000 rpm, samtidig som den mistet noen hestekrefter på toppen. Også eksossystemet er oppdatert for å klare de nye utslippskravene. Til tross for at eksoskravene er strengere i 2017, har Kawasaki klart å beholde samme vekt på eksossystemet ved hjelp av lettere og tynnere materialvalg.

Kjøringen fortsetter i det bølgende landskapet, og jeg forbauses over hvor letthåndterlig sykkelen føles når den presses i alt fra lange og sveipende kurver til tighte hårnålsvinger. Det er ved sideforflyttinger vektreduksjonen virkelig viser seg. Gaffelvinkelen, som er redusert med en grad til 24 grader, bidrar også til en stor del til sykkelens forbedrede kjøreegenskaper. Slureclutch er en annen nyhet som hjalp til med å holde bakhjulet i bakken foran noen av hårnålene. Den nyutviklede clutchen, sammen med den distinkte kassen, jobber utrolig lett. Både clutch- og bremsehendel kan justeres i fem trinn for å passe alle førere.

I lunsjpausen reflekterer jeg over designendringene fra forgjenger ER-6n. Z650 er nå en del av Z-familien, en familie som har vært der i over 40 år, og er lansert i over 50 modeller. Kawasaki har benyttet det såkalte Sugomi-temaet på nye Z650, som betyr hvass design og en morsom kjøreopplevelse. Designen har absolutt fått et solid løft, med for eksempel en Z som baklys, men det hadde ikke skadet med et kult DRL-lys (Daytime Running Light) med ledlykter foran.

Lunsjen er over, og nå bærer det av sted på litt mer åpne veier. Den oppreiste kjørestillingen føles avslappet, og den vesle toppkåpen fungerer overraskende bra. Jeg får en følelse av at beinvinkelen er blitt snillere, og jeg får bekreftet dette av prosjektleder Kenji Idaka, som forteller at salhøyden og fothvilerne begge er redusert 15 millimeter. Forskjellen er at fothvilerne nå sitter 60 millimeter lenger foran; en stor forskjell for meg som er litt lenger enn gjennomsnittet.

Foran meg har jeg en ny LCD-instrumentering der informasjonen vises i hvitt mot svart bakgrunn. Turtellerens digitale stolper peker på analoge tall, og fungerer også som en shiftlight når de blinker ved et valgfritt turtall. Kontrasten er bra, og det er lett å se all informasjon også i sterkt sollys. I tillegg til standardinformasjon som dobbel trippteller finnes også girindikator, utetemperaturmåler, og ikke minst et ikon som viser når du kjører økonomisk. Akkurat det sistnevnte ikonet så jeg aldri på prøvekjøringen, men til tross for dette fikk jeg høre at sykkelen utrolig nok ikke brukte over 0,5 liter per mil.

Den fine asfalten og svingorgier byttes plutselig mot en brokete landevei. Humpene i veibanen slår hardt i fjæringen, men Z650 beholder sin stabilitet, og den konvensjonelle forgaffelen føles sammen med bakstøtdemperen velavveid tross mine 90 kilo i salen. Det er denne typen stabilitet som både nybegynnere og erfarne førere vil sette pris på.

Kawasakis målgruppe er selvsagt noen av de over 120 000 eierne av ER-6, men også nye og erfarne førere som vil ha en praktisk og morsom sykkel til jobben eller favorittveien. Z650 kommer med sin kule design og herlige kjøreglede til å bli en tøff utfordrer til konkurrenter som for eksempel Yamaha MT-07. Nøkkelord for Z650 er enkel og morsom, og dette lever sykkelen virkelig opp til.

Artikkelen sto første gang på trykk i BIKE nummer 2 2017.
Bestill abonnement på Bike her.
Tekst: Tobias Petersson    Foto: Kawasaki

 

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser