Nye MotoGP-regler er presentert

De nye MotoGP-reglene skulle opprinnelig bli presentert i forrige uke etter at blant annet Honda ikke likte Ducatis valg av klasse. Etter mange og lange diskusjoner har man nå kommet frem til de nye reglene.

Den store forskjellen er at standard ECU og software gjelder for alle team allerede i 2016. Tidligere var det 2017 som var året. Dette gjelder altså for alle team, også fabrikksteamene. Honda har tidligere sagt fra at dette liker de ikke.

De øvrige reglene, kalt «Ducati-reglene» da de i skrivende stund kun skal benyttes for det italienske merket, er i stor grad de samme som ble rapportert for et par uker siden. En produsent som konkurrerer i Factory og ikke har vunnet et race på tørt underlag tidligere, eller en ny produsent, kan benytte 12 motorer per år og endre disse hvis de vil. De kan også benytte 24 liter bensin, samme dekk og testmuligheter som i Open-klassen.

Men hvis Ducati vinner ett race, tar to andreplasser eller tre tredjeplasser på tørt, begrenses bensinmengden til 22 liter. Hvis produsenten vinner tre race, mister de også muligheten til å benytte det myke bakdekket som er tilgjengelig i Open. Begrensninger som kan komme på effekten fortsetter også å gjelde i 2015. De nye reglene gjelder til 2016, da alle teamene skal konkurrere i samme klasse igjen.