Nye Kawasaki ZX-10R

Kawasaki har hatt et bra år i racing i 2015. De har vunnet VM i Supersport (Ninja ZX-R600) med tyrkiske Kenan Sofouglu, og Superbike-VM med britiske Jonathan Rea på en ZX-10R.

Kawasaki benytter anledningen til å ha en eksklusiv visning av sin nye ZX-10R og slå på stortromma overfor utvalgte journalister fra hele verden. Sammen med både Jonathan Rea og Tom Sykes fra Superbike-VM vil det bli lagt vekt på hvor mye nye ZX-10R er utviklet i direkte samarbeid med racing-avdelingen.

2016-modellen har en god del spennende nyheter. For første gang får vi se en trykksatt forgaffel på en gatemotorsykkel. Det er samarbeidet med Showa innen racing som har ført til denne utviklingen av standardmodellen. Videre sitter det Brembo M50 bremsekalipere og 330 mm skiver foran for å stoppe ekvipasjen.

Ny traction control med totalt 11 ulike innstillingsmuligheter, ABS, quickshifter, wheelie control og motorbrems som kan kobles ut er flere vesentlige nyheter på motorsykkelen.

Rene fakta og tall fra Kawasaki forteller at den nye sykkelen har 200 hk, samtidig som den innfrir Euro4-kravene for utslipp. Den veier 206 kg fulltanket og kjøreklar.

Motoren har fått et lettere veivparti for bedre mellomregister, samt en større luftboks. Girkassen har tettere trinn for raskere akselerasjon.
Chassiset er også overhalt, og svingarmen er både forsterket og endret i geometrien (+15,8mm). Også styrekronen har annen geometri. Alt dette for ytterligere å forbedre ytelsen på banen og gjøre nye Kawasaki ZX-10R til en enda bedre motorsykkel i 2016.

Hva mener du om nye Kawasaki ​ZX-10R?