Piaggio Group tar over importen til Norden fra januar av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi og Vespa.
Siste nytt
Han fikk en veldig bra start og tok ledelsen allerede fra første sving på sin Honda RS 125 etter å ha startet i 4. startspor. Han forsøkte å presse rundetidene ned og rykke fra resten av feltet, og i mål var han hele 8 sekunder foran andremann, tyske Max Maurischat. Slik opplevde Flathaug løpet selv.
– Jeg tok starten og var først inn og da bestemte jeg meg for å satse alt på de første rundene. Det funket og jeg fikk en fire sekunders luke. Da jeg så ti runder igjen tenkte jeg at dette kom til å bli et veldig langt løp og det ble litt mye tenking på at dette kan gå, flirer han.
– Jeg skjønte at det gikk veien da det var to runder igjen, men jeg var veldig skeptisk på sisterunden da jeg begynte å ta igjen en klynge på fem førere. Heldigvis gikk det greit og i mål hadde jeg åtte sekunder ned.
Rørende å høre nasjonalsangen
Hva tenkte du da du passerte mål?
– Yes, jeg har faen meg vinni et IDM-løp. Det er ikke mange som har det, så det er en selvtillitsboost, spesielt etter siste runde hvor ingenting funka.
Åssen var det å høre "Ja, vi elsker" da?
– Veldig spesielt. Hadde ikke trodd at jeg skulle få høre, så det var litt rørende egentlig. Og det var mer stas enn champagnesprutingen.
Nå er ambisjonene en topp tre-plassering, noe som ikke er umulig siden han bare er ti poeng bak lederen i klassen. Sykkelen holder også mål, ifølge Flathaug.
– Det er en fantastisk sykkel, nesten for bra, for jeg sliter med å utnytte den på tørt. Jeg er i hvert fall sikker på at den er av de aller raskeste i serien.
Betaler alt selv
Han passer også på å rette en spesielt varm takk til Roar og de andre hos sponsor Spring Energy. Uten støtten derfra hadde det ikke blitt IDM-kjøring i år. Men ikke tro at Flathaugs IDM-suksess gir noe fetere lommebok. Han betaler seg nemlig inn i teamet, må selv koste dekk og eventuelle krasj og til alt overmål tenkte han ikke på å forhandle seg frem til en eventuell seiersbonus før sesongen. Læringskurven i internasjonal racing er bratt.
Neste utfordring for Flathaug er SM på Falkenberg om to uker.