Den største forskjellen mellom nye Versys 650 og 1000 er utseendet. I fronten har Kawasaki totalt gitt avkall på det forrige Versys-utseendet og i stedet gått for noe mer Ninja-inspirert. Versys har nå doble lykter og ny kåpe med justerbar skjerm.
For Versys 650 er motoren på 649 kubikk ganske lik, men Kawasaki uttaler at den nå har mer trøkk høyt oppe i registeret, og at bensinforbruket er redusert. Fjæringen er finjustert, gaffelen har nå kompresjon i det ene beinet og retur i det andre, og bakdemperen har fått ekstern justering av forspenningen. Også bremsene er oppdatert med nye stempler, justert mastersylinder og ny 250 millimeters skive bak. For lengre turer har Kawasaki konstruert en sterkere bakramme som tillater at sidevesker og toppboks kan benyttes samtidig. Tanken har vokst med to liter til 21 liter totalt.
Versys 1000 har også fått forsterket bakramme, og nå er Bridgestone T30 dekkene som leveres fra fabrikken. 1000 har nå fått midtstøtte og justerbar vindskjerm.