Energiske Freeride 350

Det er sjelden en skeptisk og pessimistisk mc-presse blir positivt overrasket og henrykt, men KTM klarte det i år. Ikke bare presenterte de en ny 690 Duke (se egen sak), de hadde også materialisert fjorårets konsept Freeride 350. Og ikke nok med de. De hadde jaggu laget en el-versjon av den også.

La oss starte med den konvensjonelle modellen. Ved første øyekast ser den kanskje ikke all verdens imponerende ut, men når man ser hva den er i stand til får vi både vann i munnen, kløe i fingrene og forbannet lyst å forlenge den norske motorsykkelhøsten. Her handler det nemlig om en motorsykkel som skal takle utfordringer knyttet til både tøff endurokjøring og triallignende situasjoner.

23 hk
Naturlig nok handler det også her om en væskekjølt, ensylindret motor med doble overliggende kamakslinger på 349,7 kubikk. Uten væske, altså tørr, veier den inn på latterlige 99 kilo og motormessig yter den 23 hestekrefter. På dempersiden foran sitter det en spesialutviklet 43 mm WP-demper som skal gi maksimal ytelse i de tøffe forholdene Freeride 350 er ment for.

Komfortmessig registrerer vi en ekstremt tynn og lang sal 895 mm over bakken, og hele sykkelen er designet for maksimal kontakt mellom fører og sykkel.

Prislappen vil ligge på samme nivå som KTM 125 EC, altså mellom 65 og 70.000 kroner. Den er homologisert og skal dermed kunne registreres for de som måtte ønske det.

Freeride E

Så til el-modellen, for KTM har for første gang laget en elektrisk motorsykkel.
– I løpet av våren 2012 blir det produsert et mindre antall (rundt 100-200) modeller som skal testes under alle former på det tyske og østerikske markedet av et antall utvalgte kunder. Etter denne fasen vil den selges på det åpne markedet, men noe nøyaktig dato for dette er ikke klart, sier Joachim Paulsson i KTM.

Uansett handler det om et 330V batteri som leverer opp til 22 kw og 43 Nm. Trolig vil den være i stand til å yte maks i rundt en time. Foreløpig. Fremtiden, spesielt i racing, ser i stadig større grad ut til å være elektrisk og det er derfor særdeles spennende at KTM nå lanserer sin første elektriske modell.

Du lurer kanskje på hvordan Freeride 350 er ment å brukes? Se video her.