En æra er over: Valentino Rossi legger hjelmen på hylla

Det er slik vi vil huske Valentino Rossi – mannen som «skapte» det moderne MotoGP og har millioner av fans verden over.

Det er fristende å innlede med en strofe fra en sang som hyllet Buddy Holly: «The day the Music died.»
Valentino Rossi har kjørt Grand Prix i 25 år, han har 9 VM titler og har tittel fra alle klasser som har vært relevante i hans karriere: 125, 250, 500 og alle volumvarianter i MotoGPs store klasse. Men – Vale har gjort mer enn det: Han er direkte årsak til at MotoGP har den status og publikumsmengde det har i dag. Hans helt unike personlighet, mediatekke og evne til å by på seg selv har gjort at han har millioner av fans verden over – uansett hvilken verdensdel det kjøres løp i har det garantert vært store innslag av gult på tribunene, selv de siste årene etter at hans plasseringer ikke lenger var øverst på listen. Rossi er kanskje den eneste føreren i Grand Prix historien som har klart å skape et kjærlighetsforhold mellom seg og den enorme fanskaren.

Karrieren begynte da han var 17 og allerede året etter, i 1997, sikret han seg VM-tittelen i 125 med 11 seire av 15 mulige. For 1998 sesongen flyttet Aprilia ham opp til 250 klassen og inn i mellom en del krasj sikret han seg andreplass etter ¨Loris Capirossi. I 1999 var det imidlertid ingen som kunne hindre at Rossi tok 250 tittelen. 2000 var første år i den store 500 klassen med sykler som var beryktet for temperament og krevende kjøreegenskaper. Kenny Roberts Jr ble mester, men med sin Honda sikret Rossi seg sin første seier på Donington Park – i tillegg til en rekke pallplasser. Da Kenny Roberts ble spurt om han ville klare å ta tittelen i 2001 også svarte han: » Not if he gets even faster!» Forutanelsen stemte: I 2001 tok Rossi tittelen med 11 seire av 16 mulige. Deretter fortsatte han på samme måte med Honda i 2002 og 2003. I 2004 byttet han til Yamaha og det alle mente var en håpløs sykkel.
Han vant første løp og vant tittelen.

Rossi og Yamaha ble etter hvert synonymer

I 2006 og 2007 var det Nicki Hayden og Casey Stoner som vant, men i 2008 og 2009 var Rossi igjen tilbake på tronen. I 2010 tapte han mot team»kamerat» Jorge Lorenzo etter en kamp som inneholdt alt unntatt mord og voldtekt. 2 år med Ducati var fruktesløse og frustrerende og de fleste mente at det var slutt for Rossi. Alle unntatt Rossi selv: 2013 var han tilbake på Yamaha og tok sin første seier i Assen. Han kjempet for sin tiende tittel i 2014 og 2015 men ble slått på målstreken av Lorenzo i det siste løpet i Valencia. En episode gjorde at Rossi ble relegert til siste startposisjon i det løpet, men ham kjørte seg opp til fjerde. Det ble flere seire og flere pallplasser etter det, men de reelle sjansene til å ta tittelen var borte. Siste seier var på Assen i 2017, siste pallplass kom på Jerez i fjor.
Rossi har gjort mer enn å kjøre løp: For å møte det han følte var en økende spansk dominans i Moto GP startet han sitt VR46 Academy – en satsing på unge italienske talenter. Academy har frembrakt flere førere i ypperste verdensklasse og bidratt sterkt til å gjøre MotoGP attraktivtog variert. Rossi er imidlertid ikke helt ferdig med MotoGP – neste år er han sjef for sitt eget VR46 team som skal kjøre Ducati i den store klassen. Det er helt på sin plass at han på kvelden etter det siste løpet fikk den offisielle tittelen » MotoGP Legend». Den forteller det meste.
Rent privat skal han kjøre bil i GP3 klassen, så racing-genene bruser fremdeles i den gamle unge mannen.
Forza Vale!!

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser