BMW dropper MC-messer

Fra Intermot – for BMWs del er messen historie

Avlysingen av Intermot (Köln) og EICMA (Milano) i 2020 kan få store konsekvenser for messenes framtid. BMW – alltid en stor aktør på messene – har nå bestemt seg for at de ikke kommer til å delta på internasjonale messer i framtiden. I en pressemelding sier BMW at nye muligheter for live presentasjon digitalt og muligheten til selv å bestemme når de ønsker
å lansere nye modeller har vært avgjørende for beslutningen fordi de da kan unngå kollisjoner med lansering av andre merker.

I tillegg gir den digitale plattformen bedre muligheter til å være interaktive med alle målgruppene. Markus Schramm, sjef for BMW Motorrad er klar når han sier at bruk av digitale media setter BMW bedre i stand til å inspirere flere mennesker på global basis og kunne kommunisere med dem på en optimal måte i framtiden. Klar tale.
Men – BMW vil imidlertid fortsette å vise fram sine produkter på mindre, lokale messer – i praksis betyr det nasjonale messer som for eksempel NEC i Birmingham eller MC-messen i Gøteborg.
Når en så tung aktør som BMW bestemmer seg for å trekke seg fra de store internasjonale messene er det rimelig å anta at andre produsenter, som også har kunnet nyte godt av å bestemme sine egne datoer for lansering av nye modeller, kommer til å følge BMWs eksempel. Fordelene er åpenbare: Nedslagsfeltet er større, tidspunktene selvvalgte og markedsføringskostnadene er vesentlig lavere – det KOSTER å være med på de store messene.