BMW C 600 Sport/C 650 GT

Ja, for powerhouse-artisten Scooter, med hits som »Faster, Harder, Scooter« og »How much is the fish« er neppe det første tyskere flest nevner hvis du spør de om hva de vil trekke frem om landet sitt.

BMWs to scooternyheter er derimot noe de virkelig kan slå seg på brystet med. De tar nemlig scooterkjøring til et nytt nivå.

Mange BMW-fans ble kanskje skuffet da det viste seg at de to nye maxiscooterne var de eneste egentlige nyhetene fra den tyske produsenten i 2012. Mye vil som kjent ha mer. Det er derimot ingen grunn til å være skuffet over verken C 600 Sport eller C 650 GT. De leverer.

Samme parallelltwin i begge.
Til tross for tallforskjellen i navnet, er det den samme 647 kubikk store parallelltwinnen som sitter i begge modellene. Den tilbyr 60 hestekrefter ved 7 500 omdreininger og et maksimalt dreiemoment på 66 nm ved 6 000 omdreininger. Den tosylindrede motoren med fireventilstopper og doble overliggende kamaksler er tiltet frem med 70 grader, noe som har gjort det mulig å plassere motoren lavt i chassiset. Det bidrar til et lavt tyngdepunkt du vil sette pris på.

Takket være den trinnløse CVT-kassen er det svært lite du trenger å tenke på for å unngå å skape bruduljer i trafikken. Det er i seg selv ingen enkel oppgave i en megaby som Madrid, men fullt overkommelig på hjemlige trakter.

Sport er sport, GT mer komfort.
Hva er så forskjellene mellom de to modellene? C 600 Sport er, som navnet antyder, et mer sportslig anrettet alternativ. I tillegg til å være ti kilo lettere enn GT, har den noe mindre fokus på komfort. Spesielt gjelder dette beskyttelse mot vær og vind og der GT har elektrisk justerbart kåpeglass som heldekker en fører på 180 centimeter, må du skru selv på Sport. Her har du tre fornuftige høyder å velge mellom, men i den høyeste vibrerer glasset ganske mye når farten økes. I tillegg er kåpen som dekker beina bredere på gt og salen mykere. Høyden på salen er også en forskjell. På Sport er den 810 mm, på GT 780 mm.

Ikke så mange forskjeller teknisk sett.
Rent teknisk er det derimot ikke så store forskjeller. Modellene har samme stålramme, samme aluminiumssving, en felles 40 mm opp/ned-gaffel foran med 115 mm fjæringsvei. Bak får du hjelp av en enkeldemper, også her med 115 mm fjæringsvei. Begge modellene har ABS som standard med doble tostempelskalipere og 270 mm skiver foran, og en enkel 270 mm skive bak.

Lettkjørt, kvikkstyrt, lettbalansert.
Men disse modellene handler egentlig i svært liten grad om millimeter og teknikk. De handler om å omsette dette til kjøreglede, funksjonalitet og innsparing. Det gjør de, og vel så det. For det første er de både lettkjørte, kvikkstyrte og velbalanserte. Til tross for at de begge er ganske lange, er de ekstremt smidige i trafikken uansett tempo. De er også særdeles enkle å endre retning på, høyst sannsynlig takket være at mye av vekten er plassert lavt. Bremse kan de også, selv om bakbremsen er litt vanskelig å modulere. Det beste komplimentet jeg kan gi BMW, er likevel at det for en gangs skyld føles helt riktig å kjøre scooter. De er særdeles gode alternativer til oppgaven med å frakte meg fra a til b, enten det gjelder motorvei, landevei eller tett bytrafikk.

Madrid er med sine 6 millioner innbyggere hakket mer trafikkbelastet enn noe sted i Norge, men fordelene er likevel de samme. Også i norske »storbyer« sitter folk unødvendig mye i kø. Hvorfor ikke frigjøre denne tiden og heller bruke den på deg selv, jobben din, barna dine, kona eller elskerinnen?

Tid for maxi-scootere også her på bjerget.
Ok, så er det ikke noen tradisjon for maxi-scootere i Norge, men det bør det bli. Også her blir byene bare større, med stadig tøffere trafikkrestriksjoner, stadig færre parkeringsmuligheter og stadig stivere bompriser. Du kan vinke farvel til alt dette og i tillegg bruke reisetiden på noe gøy. Det er jo et åpenbart valg?

Det er ingen tvil om at BMW har skutt blink på første forsøk. I de store scootermarkedene lenger sør vil de raskt ta solide markedsandeler. Om Norge er moden, vil tiden vise. Jeg har uansett en oppfordring til dere tvilere: Prøv! Jeg tror dere blir overrasket. 

Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nr. 5 2012.

Tekst: Eskil Bjørshol
Foto: BMW