Bild
Neste artikkel
En vekt på 139 kilo gjør motorsykkelen letthåndterlig.

CCM GP-450 Adventure

Test

Engelske CCM påstår at deres nye GP 450 Adventure er den eneste eventyrsmotorsykkelen som er så lett at den virkelig fungerer utenfor veien. Bike har prøvekjørt i skandinavisk leire!

CCM, den lille motorsykkelprodusenten i Bolton, England, har funnet en løsning på den essensielle kompromissproblematikken en stilles overfor som adventurefører; liten og nett eller komfortabel og tung.

Rammen den største nyheten
I tillegg til at CCM tør å satse i et nytt markedssegment, ligger den største nytenkningen i motorsykkelrammen. Målet har vært å holde vekten nede på enduronivå og samtidig oppnå den styrken som trengs for å frakte tung bagasje. Løsningen er en ramme bestående av sammenskrudde og limte komponenter i smidd aluminium. Dette er unikt på verdensbasis og neppe den billigste løsningen, men skal fungere utmerket.

Det første som slår en idet man triller ivei på GP-450, er nettopp lav vekt. Tørrvekten ligger på sparsommelige 125 kilo, som påvirker kjøreopplevelsen direkte. En trenger bare å antyde at en vil svinge for å få sykkelen inn i svingen. Vil en snu ute på grusveien, kan hvem som helst legge CCM-en på siden og gi gass for å vende. Nettopp det at den er så unikt letthåndterlig, vil definitivt appellere både til nybegynnere og til dem som vil ta ut motorsykkelen for alvor i terrenget.

Nedstrupt motor det svakeste punktet
Motoren er den samme som satt i BMWs forhenværende enduromodell G 450X. I CCM-utførsel er denne nedstrupt til 40 hk for å få opp serviceintervallen fra rundt 10 timer til 800 mil. Motoren er, i hvert fall i denne nedtrimmede versjonen, dessverre motorsykkelens svakeste punkt. Momentet på bunnen er svakt; for å gasse opp sykkelen på bakhjulet er det i prinsippet første gir som gjelder. Og kjører en for sakte, blir til og med dette vanskelig. Så følger et skikkelig offensivt mellomregister som gjør effekten helt tilstrekkelig til å ha det moro på svingete veier. Under transportetapper i høy fart tar kreftene imidlertid raskt slutt. Motorgangen er også ganske kjedelig, selv om vibrasjonene ikke er noe større problem. CCM tilbyr imidlertid et botemiddel for effektmangelen: Et tilbehør til en rimelig pris kan fjerne den elektroniske begrensningen, og da får du 50 hk isteden. Men samtidig mister du dessverre garanti på motoren. Den svenske importøren planlegger dessuten å tilby et trimkit hvor lyddemperen byttes ut og en annen mapping tilbys for å nå enda høyere på effektskalaen. Kassen har bare fem gir, og femte er dessverre litt lavt for høy fart.


Chassiset kompenserer for drivlinjen
Men om drivlinjen har forbedringspotensial, er chassiset topp fra starten av. Forgaffelen er bra, og i tilbehørslisten finnes det dessuten en elektronisk justerbar fjærforspenning.

Nok snikksnakk, på tide å teste. Jeg tar motorsykkelen ut i enduroløypa og gasser på. Her fungerer CCM 450 som ingen annen eventyrssykkel jeg tidligere har kjørt. Den beveger seg følsomt over hindre, og den lave vekten gjør at den faktisk føles som en enduro å kjøre. Det går også problemfritt å ta seg gjennom et hyggelig teknisk spor. På grusveien som følger er motorsykkelen helt i sitt rette element. Jeg mistenker at GP-450 vil passe bra i et amatørrally nesten i standardutførsel. At bensintankene rommer hele 20 liter bidrar også til denne konklusjonen.

Utmerkede bremser, ABS kommer
Snart triller vi videre på en asfaltert landevei, og også her er det en fryd å kjøre motorsykkelen. Den kan kastes mellom svingene som en supermotard, og etter noen minutter kjører jeg mye raskere enn jeg burde. Da jeg til slutt må stoppe, setter jeg min lit til forbremsen, som består av en 320 mm enkelskive fra Brembo, men den fungerer utmerket med både bitt og følelse på topp. Dessverre finnes det ikke ABS ennå, men det står høyest på fabrikkens utviklingsliste siden det blir EU-krav fra 2016.

Grei vindbeskyttelse, bra sal, to sittehøyder
Vindbeskyttelsen reduserer tydelig trykket på overkroppen sammenlignet med en kåpeløs maskin. Samtidig kan CCM-en knapt kalles komfortabel – lange strekninger i høy fart er definitivt mer slitsomt enn på en tung eventyrer. Salen er ganske smal, men fungerer likevel bra. Jeg fikk ingen tresmak etter tre timers kjøring, og dette tyder på at produsenten har satset på behagelig polstring. For kortvokste tilbyr CCM en lavere versjon av chassiset, som gir 10 centimeter lavere sittehøyde. Det finnes også saler i to ulike høyder.

Overveiende godt inntrykk, grei pris og rikelig med tilbehør
CCM er et lite firma med håndverksmessig produksjon. Rammekonstruksjonen, med sine CNC-slipte detaljer og solide mål, er virkelig noe å bite merke i, og de fleste brytere og instrumenter (som jo er standardkomponenter) føles også bra. Enkelte mindre detaljer, for eksempel sidestøtten, gir imidlertid et litt dårligere inntrykk. Men det forventes at hvis modellen når Norge, vil prisen absolutt forsvare et kjøp.

Ellers kan du koste på deg en titt i den lange og innholdsrike tilbehørslisten som inkluderer alt fra bagasjeløsninger med både harde og myke vesker til beskyttere, lys og rallytilbehør. 

Artikkelen sto for første gang på trykk i Bike nummer 8 2015.
Tekst: Anders Adolfsson Foto: Jens Krüper
CCM GP-450 2015

Pris: Foreløpig ikke i Norge
Motor: 1-syl, 4-takt, væskekjølt
Slagvolum: 449,5 cm3
Maks. Effekt: 40 hk/7 500 rpm
Maks. dreiemoment: 43 Nm/6 500 rpm
Akselavstand: 1 510 mm
Salhøyde: 890/790 mm
Vekt: 139 kg
Tank: 20 liter
Clutch: Flerplate våt, slureclutch
Bremser foran: 320 mm, 4-kolvsok
Bremser bak: 240 mm, 2-kolvsok
Fjæring foran: 45 mm, fullt justerbar
Fjæring bak: Enkel, fullt justerbar

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.