Yamaha WR450F lansert med bakvendt motor

Det har blitt på tide at Yamaha pensjonerer den nåværende generasjonen av enduromotorsykkelen WR450F. Sykkelen, som har vært et populært valg blant mosjonister, bygger også denne gangen på crossmodellen YZ.

Begge motorsyklene kommer i ny utgave i 2016, og den største nyheten er at sylinderen er vendt 180 grader og heller litt bakover, akkurat som hos lillebror WR250F. Dette skal sentralisere tyngdepunktet og gjøre motorsykkelen mer lettkjørt. Sylinderkonfigureringen, sammen med ny innsprøytning, skal også gjøre effektuttaket optimalt for både ujevne stier og raske grusveier.

Dempingen foran kommer fra KYB og har olje i det ene gaffelbeinet, mens det andre er luftdempet. Både dempingen foran og den hittil ikke nevnte bakre demperen er den samme som hos crossmodellen YZ, men justert for å passe til endurokjøring.

Motorsykkelen kan også leveres med Yamaha Power Tuner-verktøyet som hjelper føreren med å stille inn tenning og innsprøytning i ni ulike justerbare programmer.

WR450F skal etter planen nå forhandlerne i begynnelsen av neste år.

Hva mener du om nye Yamaha WR450F?

Foto: Yamaha