Yamaha TMAX DX

I 2001 så den lyset første gang og ble raskt en suksess, ikke minst på det søreuropeiske markedet. 16 år senere vises den sjette versjonen av den populære scooteren. Listen over oppdateringer og nyheter er lang. Ny design, vektreduksjon og ny instrumentering av TFT-typen er bare noen av nyhetene som skal fortsette å gjøre Yamaha TMAX til den bestselgende scooteren i Europa. 

Den første tanken som slår meg idet jeg prøvekjører Yamahaen, er hvor lettkjørt den er. Jeg sitter komfortabelt i en voksen sal, og har god plass til føttene. Styret sitter passe langt fra, og kjørestillingen føles naturlig for denne typen motorsykkel. Jeg vrir på gassen, og sykkelen drar av gårde. Den velprøvde motoren på 46 hestekrefter, som er flyttet forover for å gi mer sentralisert vekt, svarer direkte på gassresponsen.

Av de to ulike kjørenivåene T og S (Town og Sport) foretrekker jeg T i den tettere bytrafikken på grunn av snillere respons, mens S gjør seg best i åpne landskap med hvassere gassrespons. Cruise controlen hjelper meg med å holde jevn hastighet, og den justeres enkelt med brytere på styrets venstre side. På landeveien, når tempoet er høyere, føles det herlig å kunne styre bort fartsvinden ved hjelp av det elektriske kåpeglasset (135 mm spennvidde).

Den nye rammen og endrede svingarmen (+40 mm) har gjort TMAX 9 kilo lettere enn forgjengeren. Resultatet er, foruten økt håndterbarhet, også økt lasteplass under salen. Nå skal to åpne halvhjelmer kunne få plass om du strever litt og pakker riktig. Et mindre oppbevaringsrom finnes ved styret.

Bremsene med ABS har god kraft og er lettdoserte, noe som ikke alltid er en selvfølge i denne kategorien.

Den nye instrumenteringen er lettavlest, og byr også på Keyless-system som standard. Ved låsing av scooteren kan i tillegg til styrelåsen også midtstøtten låses som utfelt, og dette forebygger også tyveri.

Øvrig utstyr på Yamaha TMAX DX, som er den mest velutstyrte modellen av TMAX og den som tas inn til Skandinavia, er varmeholker, salvarme, LED-lys og traction control. For snaue 145 000 får du en velutstyrt motorsykkel for daglig bruk, ikke bare som pendlerkjøretøy til og fra jobb, men også for hyggeturer ut på landet. 

Artikkelen sto første gang på trykk i BIKE nummer 5 2017.
Tekst: Christer Miinin            Foto: Yamaha

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser