Yamaha MT-07

MT-07 er en helt ny motorsykkel som skal utfordre i mellomklassen. En klasse med steinhard konkurranse der Yamaha tar et skritt i en ny retning. Med en twin på 689 kubikk, naken design og lav pris håper den japanske produsenten å kunne konkurrere med motorsykler som Honda CB 650 F, Kawasaki ER-6n og KTM 690 Duke.

Føles sterkere enn antall hester
Den tverrstilte rekketoeren føles sterkere enn sine 75 hestekrefter takket være mengder av moment tidlig i registeret. Ved 4 000 rpm våkner motoren til live, og like etter nås maksimalt dreiemoment. Det underliggende eksossystemet med stor katalysator holder imidlertid lydnivået lavt.

Til forskjell fra storebror MT-09 har ikke MT-07 ride-by-wire. MT-09 har fått kritikk for rykkete innsprøytning. Den på MT-07 er bedre, men litt rykkete ved gasspådrag, og dette gir dårligere håndtering ved lav hastighet. Våtclutchen er lettdosert, og den sekstrinns girkassen fungerer bra hva både utveksling og funksjon gjelder.

Lettsvingt med lav vekt
Rørrammen av stål benytter motoren som bærende del, og dette gir vektreduksjon. Yamaha har valgt en kort svingarm, og i kombinasjon med en momentsterk motor gir dette en motorsykkel som er veldig klar for å sende forhjulet til værs. Den korte akselavstanden bidrar også til å gjøre MT-07 lettsvingt.

Bremsekraften foran sørger doble firestemplede kalipere for, og bittet rundt skivene er bra. ABS er standard, og den kan ikke kobles ut. Den konvensjonelle forgaffelen og enkeldemperen bak er veldig myke. Det er komfortabelt i bymiljø, men begrensende ved aktiv kjøring. Den eneste justeringsmuligheten som finnes er forspenningen bak.

Den 182 kilo lette motorsykkelen har et bredt styre som gir meg god kontroll. Svingradiusen er krapp, og MT-07 er letthåndterlig sett bort fra det rykkete påslaget. Jeg sitter oppreist og lettere foroverbøyd i en sal som er av det hardere slaget, tresmaken melder seg snart. Den lave salhøyden på 805 millimeter gjør det lettere for kortere førere. Til tross for mine 190 centimeter føles ikke beina inneklemt selv om det er en liten modell.

Bykjøring og smale landeveier er hjemmebane
MT-07 har altså bykjøring og smale landeveier som hjemmebane. Motorvei er ikke noe problem, men vindbeskyttelsen er mangelfull. I tilbehørskatalogen finnes det to vindskjermer å velge mellom for den som vil ha bedre beskyttelse.

Instrumenteringen består av en digital skjerm midtplassert ovenfor styret. Et Eco-symbol begynner å lyse ved miljøvennlig kjøring. Brytere og hendler er i stil med MT-09, det vil si små for størrelsen, men uten å hemme funksjonen.

Ikke noe overflødig
Finishen føles gjennomgående bra. Jo da, det er en del plast og komponenter som bare er der for syns skyld, men finishen er høyere en forventet for en motorsykkel med en så moderat prislapp.

Yamaha har gått tilbake til det en motorsykkel i grunnen er. Her finnes det ikke noe overflødig. Nybegynnere vil utvikle seg med den, samtidig som også erfarne motorsyklister med fordel kan se på MT-07 som et hverdags­alternativ. A2-førere kan også sikre seg et eksemplar til den nette pris av 95 900 kroner. 

Tittelmatchen om årets mellomklassemodell vil bli tøff. I Bike nr. 10.14 får du lese årets mellomklassetest. 

Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nr. 7 2014
Tekst Jonathan Balsvik Foto Oscar Algott

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser