Yamaha FJR1300AS

FJR 1300 har vært i Yamahas modellprogram siden 2001, og den nyeste oppdateringen som er presentert til og med i år er det beste og egentlig eneste forsøket fra produsentens side på å dekke over tidens tann.

To versjoner av sporttoureren leveres: FJR 1300 og FJR 1300 AS. Denne gangen fokuserer vi på den sistnevnte, som skiller seg ut gjennom å være utstyrt med elektronisk justerbar fjæring og elektronisk assistert clutch. 

Clutcher på egen hånd
Clutchsystemet ved navn YCC-S (Yamaha Chip Controlled System) er ingen nyhet, men er nå tilbake i oppdatert form. Rent praktisk innebærer YCC-S at clutchhendel mangler. Motorsykkelen tar seg av clutchingen på egen hånd, og det eneste du trenger å gjøre er å velge gir, enten med girpedalen ved venstrefoten eller med knapper på venstre styrehalvdel. Den største nyheten med systemet er stoppfunksjonen, som automatisk girer ned til første når du stanser. Opp- og nedgiring skjer svært mykt, og clutchinngrepet ved start fra stillestående gir en god følelse. Det tar en god stund å venne seg til å kjøre uten clutch, men Yamahaens lettdoserte gasspådrag gjør det enkelt å posisjonere ut effekten fra den sterke rekkefireren. Til den type motorsykkel som FJR 1300 AS er fungerer girkassen utmerket. Den gjør kjøringen komfortabel uten å påvirke kjøregleden i negativ retning. Skal jeg ha noen innvendinger, er det at oppgiringen ved sportslig kjøring kunne skjedd litt raskere.

Elektronisk justerbar fjæring foran og bak
En av de store forskjellene fra standardmodellen er at AS-versjonen kommer utstyrt med opp/ned-gaffel på 48 millimeter, og at fjæringen nå er elektronisk justerbar både foran og bak. Det ene gaffelbeinet tar seg av kompresjonsdempingen og det andre returdempingen, akkurat som på produsentens sportsmodell R1. Du kan justere støtdempingen ved å velge om du vil kjøre alene, med passasjer, eller om du har bagasje. For ytterligere å tilpasse dempingen kan du velge mellom tre forhåndsinnstilte nivåer: Soft, Standard og Hard. For den som vil finnes det også mulighet for ytterligere finjusteringer via menysystemet. På bakre støtdemper kan derimot bare forspenningen justeres.

Gjelder å følge med på speedometeret
FJR 1300 er fra før en av markedets mest kjøreglade tourere, og de nye oppgraderingene har gjort den enda bedre på veien. Den nye gaffelen gir bedre stabilitet og mer pålitelighet i høyere tempo enn tidligere. Med 146 hestekrefter er FJR til tross for sin vekt på nærmere 300 kilo et giftig verktøy langs svingete veier. Å snuse på 250 km/t affiserer den ikke, og siden komforten er høy, gjelder det å følge med på speedometeret. Med tanke på fartsressursene føles det også godt at traction control er standard, og det gjelder selvfølgelig også ABS. Elektronisk justerbar vindskjerm har den fra før, men den er nå oppdatert, og håndtaksvarmer er standard.

Den største fordelen med FJR 1300 AS er den samme som hos forgjengeren – formatet. Til tross for at Yamahaen er en fullvoksen touringsykkel, er den uten sidevesker (inkludert i prisen) en smidig motorsykkel også i bytrafikken. Det brede bruksområdet er med andre ord intakt, men de øvrige fordelene er blitt enda flere!   

Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nr. 10 2013.
Tekst: Oscar Algott                Foto: Marc Malmqvist