Leks Motor AS: På vei mot 20 millioner i omsetning etter 6 måneder
Med variabel turbogeometri har bilindustrien hatt suksess med å kvitte seg med både ketchupeffekter og tidvis høyt drivstofforbruk. Nå forsker Kawasaki på teknologien, og håper dermed å produsere snillere overladede motorsykler etter muskelmodellene Ninja H2 og H2R.
Teknologien som ble vist i Tokyo ble materialisert i form av konseptet SC-01, hvor SC står for Spirit Charger. Motorsykkelen er fremdeles en sportsmodell, men med fokus på mer eksklusivt materialvalg og høyere komfort enn det vi finner hos H2-modellene.
Motoren, som er døpt Balanced Supercharged Engine, ser ut til å være en større rekkefirer, men den er foreløpig uspesifisert. Slik forklarer Kawasaki selv den nye kompressorteknologien:
En aktuator justerer geometrien på impellerbladene i kompressoren for å gjøre det mulig å kontrollere overladingen. Dette er koblet til en ECU som varierer mengden av drivstoff ut i fra både ladetrykk og turtall.
Dette skal gi en mykere effektkurve i for eksempel bytrafikk og lavere forbruk, samtidig som kompressorens fulle potensial når som helst kan slippes løs hvis føreren vil.
Når tror du vi får se en ny kompressor-Kawasaki?