Variabel turbogeometri fra Kawasaki

Med variabel turbogeometri har bilindustrien hatt suksess med å kvitte seg med både ketchupeffekter og tidvis høyt drivstofforbruk. Nå forsker Kawasaki på teknologien, og håper dermed å produsere snillere overladede motorsykler etter muskelmodellene Ninja H2 og H2R.

Teknologien som ble vist i Tokyo ble materialisert i form av konseptet SC-01, hvor SC står for Spirit Charger. Motorsykkelen er fremdeles en sportsmodell, men med fokus på mer eksklusivt materialvalg og høyere komfort enn det vi finner hos H2-modellene.  

20150411084050.jpg?itok=EBGZFJkM
 

Motoren, som er døpt Balanced Supercharged Engine, ser ut til å være en større rekkefirer, men den er foreløpig uspesifisert. Slik forklarer Kawasaki selv den nye kompressorteknologien:

En aktuator justerer geometrien på impellerbladene i kompressoren for å gjøre det mulig å kontrollere overladingen. Dette er koblet til en ECU som varierer mengden av drivstoff ut i fra både ladetrykk og turtall.

Dette skal gi en mykere effektkurve i for eksempel bytrafikk og lavere forbruk, samtidig som kompressorens fulle potensial når som helst kan slippes løs hvis føreren vil.  

20150411084644.jpg?itok=DIgXyPQM20150411084645.jpg?itok=Q4XWn_FE

Når tror du vi får se en ny kompressor-Kawasaki?

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser