Den siste versjonen av BMW R 1300 GS er lettere, mer kompakt, kraftigere og mer avansert enn noen gang før. Det er en sykkel som kan spore sine røtter tilbake til R 80 G/S som kom i 1980, og selv om de visuelt har veldig lite til felles (bortsett fra bokser twin), er prinsippet bak den nye maskinen i utgangspunktet det samme som forgjengeren. R 1300 GS er også den største visuelle og teknologiske oppdateringen av GS-serien på ganske lang tid: BMW er helt klart opptatt av å bringe sykkelen opp på høyde med sin europeiske konkurrenter. Den mest merkbare forskjellen er stylingen, som er et helt nytt design. BMW har endelig beveget seg bort fra den asymmetriske frontlykten. Under det nye karosseriet finner vi fremdeles noen kjente temaer, selv om det virker som om hvert element på sykkelen er blitt finpusset og foredlet for å gjøre den lettere, mer responsiv og mer lettkjørt.
Den nye Shift Cam-motoren er den største og kraftigste versjon av boxeren og har slagvolum på nøyaktig 1300 ccm. BMWs ingeniører har klart å barbere imponerende 6,9 kg fra motor og drivverk sammenlignet med den utgående 1250-versjonen. De har også gjort den sterkere og med en bredere spredning av dreiemomentet. Maks effekt på 145 hk kommer ved 7750 rpm, og maks moment på 149 Nm ved 6500 rpm. Det er ikke bare den kraftigste GS til dags dato, 2024-versjonen blir den sterkeste produksjonsbokseren BMW noen gang har laget. Selv om tallene forteller om en effekt som er lavere enn Ducati Multistrada V4 Rally og KTM 1290 Super Adventure, er maks dreiemoment høyere enn hos begge, men det er bare en del av historien: BMW hevder at i det dynamiske området (mellom 3600 og 7800 rpm) er minst 130Nm alltid tilgjengelig.
Økningen i motorens ytelse er oppnådd takket være et fullstendig redesign som inkluderer en helt ny innvendig arkitektur. Det er fremdeles en luft/væskekjølt enhet, men den har nå høyere kompresjonsforhold på 13,3:1, sammenlignet med den utgående 1250 som hadde 12,5:1. Økningen av slagvolumet skyldes en litt større boring og kort slaglengde på henholdsvis 106,5 mm x 73 mm. Til tross for den litt mer turtallsvillige arkitekturen, hevder BMW at drivstofføkonomien til neste generasjon GS er «nesten nøyaktig» den samme som den utgående modellen, med 4,8 l/100 km oppgitt
På chassisfronten bruker sykkelen fremdeles den velprøvde Telelever foran og Paralever bak, selv om R 1300 GS bruker et nytt «EVO»-design. EVO Telelever-systemet hevdes å isolere styret fra fjæringen bedre enn på tidligere modeller, noe som sies å bidra til å sikre at styringen ikke påvirkes av det fjæringen utsettes for. Mens fronten av sykkelen har fått noe flex introdusert, er EVO Paralever bak gjort stivere. Fjæringsveien er 190 mm fremme og 200 mm bak.
BMW sier at den nye GS er lettere, mer kompakt og derfor lettere å kjøre på og utenfor veien. For å få til dette har BMW barbert vekt hvor det var mulig og resultatet er at R 1300 GS er 12 kg lettere enn før. Fulltanket veier 2024 R 1300 GS 237 kg, sammenlignet med forgjengerens 249 kg. Setehøyden på 850 mm er som før, selv om den nye versjonen har fire setevarianter, tre forskjellige fothvilerposisjoner for fører og justerbart styre. Dermed bør den være litt lettere å tilpasse til kortere eller høyere førere. En annen nyhet for GS-familien er en valgbar adaptiv høydekontroll som er en del av pakken Electronic Dynamic Suspension Adjustment (DSA). Den har også en sportsfjæring innstilling spesielt utviklet for GS. Den adaptive høydekontrollen lar føreren skreddersy høyden på sykkelen etter hvordan den kjøres.
Som resten av adventuresegmentet har BMW gitt 2024 R 1300 GS med mer teknologi og funksjoner enn noen gang før: Active Cruise Control, Front Collision Warning og Lane Change Warning. Den aktive cruisekontrollen bruker en frontmontert radar for å holde sykkelens posisjon og hastighet i trafikken. Front Collision Warning-systemet er en atskillig mindre kjent funksjon, og den bruker radaren til å oppdage når et kjøretøy foran er på kollisjonskurs med sykkelen og kan redusere farten ved å bruke bremsene for enten å unngå eller redusere alvorlighetsgraden av en kollisjon. Lane Change Warning-systemet på den nye GS kan overvåke kjørefeltene til venstre og høyre for sykkelen og trafikken bak, takket være radarsensorer. Skulle systemet oppdage et kjøretøy i venstre eller høyre blindsone, vil et symbol lyse for å advare føreren
På typisk BMW-vis er det en rekke oppgraderingssett du kan spesifisere på din 2024 GS, selv om nivået av standardteknologi og funksjoner også har fått et løft. Standardutstyr er varmehåndtak, nøkkelfri tenning, dekktrykkovervåking, dreiemomentkontroll, ABS Pro, cruise kontroll, litiumion batteri og håndbeskyttere med integrerte blinklys.
I tillegg til det inkluderer listen over optionpakker (eller Ex Works som BMW kaller det) Driving Modes Pro, Headlight Pro, Setevarme, Intelligent Emergency Call og styreforhøyere. Listen over option tilbehør, bagasje og kollisjonsbeskyttelse er nesten uendelig.
Tekniske data:
Slagvolum: 1,300cc
Effekt: 145 hk @ 7,750 omdr.
Moment: 149Nm @ 6,500 omdr.
Boring x slag: 106.5 x 73mm
Kompresjon: 13.3:1
Fjæring framme: EVO Telelever (elektronisk kontrollert)
Fjæring bak: EVO Paralever (elektronisk kontrollert d)
Bremser framme:2 x semi-flytende Ø 310mm skiver, 4-stemplet radialmonterte kalipere
Bremser bak: Ø 285 mm skive, 2-stemplet flyende kaliper
tankvolum: 19 liter
rekkevidde: 320 km+
Setehøyde: 850mm
Kjøreklar vekt: 237kg