V8-superbike med dobbel R1-motor som gir 334 hestekrefter

Paul Maloney jobbet på 90-tallet som ingeniør for WSBK-teamet Loctite Yamaha, og med denne erfaringen har han nå bygd et stykke V8-galskap. Det hele begynte allerede i 2008, og det er brukt lang tid på å komme helt i mål. Maloney benyttet to R1-motorer fra 2006-2008-modellen, og prøvestartet den for første gang i 2009.

Deretter begynte det møysommelige arbeidet med finsliping og å designe resten av motorsykkelen. Motoren landet til slutt på en 334 hestekrefters 1996-kubikker. Det australske hjemmebygget har altså mer effekt enn Kawasaki H2R (326). PGM, som Maloneys firma kalles, monterte komponenter fra Öhlins, Brembo og Marchesini. Kåpene er av karbonfiber, og sykkelen er ikke så tung som en kan tro – 242 kilo kjøreklar.

Det finnes planer om å produsere flere eksemplarer av PGM V8, med en prislass på snaue 1,5 millioner. På PGMs hjemmeside finnes det skisser av en versjon med kåper, og Maloney har visstnok planlagt en motor med 400 hestekrefter. 

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser