Nå er det vel slik at Russland er utsatt for en verdensomspennende boikott (med smutthull), og det er forståelig med tanke på framferden i Ukraina og andre steder. Men – så hender det at det dukker opp noe produsert i Moderlandet som er både uimotståelig og uforståelig. Tradisjonelt har jo Ural vært synonymt med sykler basert på førkrigs BMW boksere og sidevogner som gjorde tjeneste som masksingeværplattform på BMW R12 under andre verdenskrig. Men så går de hender og gjør noe som egentlig ikke henger på greip, men som er ganske søtt, allikevel.
Ural 500 er det fabrikken kaller et dristig steg, og man må gi dem rett i det: en «moderne og tilgjengelig sidevognmotorsykkel designet for en ny generasjon førere». Videre: «ettersom mc-industrien står overfor stigende priser og begrensede alternativer, byr Ural 500 på noe helt nytt – sidevognskjøring som er intuitiv, praktisk og ypperlig til hverdagsbruk. Enten du er førstegangsfører, pendler eller bare har lyst på en tur: denne sykkelen gjør det enkelt å bli med på eventyret.»
Motorsykkelen skal monteres i Kina i samarbeid med Yingang, Urals produksjonspartner gjennom flere år, og får en 446cc vannkjølt twinmotor fra Zonsen som yter rundt 35 hk. Sykkelen skal, takket være Urals kvalitetskontroll og ingeniørinnsats, bli forbilledlig når det gjelder ytelse, pålitelighet og kjøreglede. I tillegg vil den være annerledes, kjøre annerledes og bygges annerledes. Alt dette i følge fabrikken. Men – og dette understrekes: det vil fortsatt være en Ural.
Så langt, så bra. Men: en liten 35 hesters 450 til å flytte et anselig antall kilo på tre hjul? Det skal innrømmes at prosjektet definitivt skiller seg ut fra det vi vanligvis forbinder med Ural – både når det gjelder motor og utseende, men 35 hester og 450 kubikk? Det er 75 år siden det var regnet som tilstrekkelig på en sidevognsrigg…..