Leks Motor AS: På vei mot 20 millioner i omsetning etter 6 måneder
Yamaha har nå utviklet en elektrisk trialsykkel som de har kalt TY-E. Den nye trialsykkelen er designet med tanke på fordelene som en el-motor kan gi. Motoren er utviklet for å gi god respons ved akselerasjon, og følelse for hvor man har kreftene i både lave og høye hastigheter.
Tanken er at denne skal konkurrere første gang i FIM Trial E-cup i 2018. Vi har jo allerede sett utviklingen innen MotoGP, med den nye MotoE-klassen.
Kenichi Kuroyama, som for tiden konkurrerer i klassen IA Superclass i de japanske trialmesterskapene, skal representere Yamaha Factory Racingteam med TY-E. Han kommer til å kjøre denne blant annet i Frankrike og Belgia i sommer.
Dessuten vises motorsykkelen på motorsykkelmessen i Tokyo, som pågår i skrivende stund. Teknologien i TY-E stammer fra av produsentens R&D-avdeling, som har avsatt 5 % av sin ordinære arbeidstid for at de ansatte skal tenke utenfor rammene og jobbe frem nye konsepter.
TY-E er utviklet med tanke på mye moment og akselerasjon, med vekt på nettopp dette i lave hastigheter. Den nyutviklede motoren sitter i et ekstremt lett og vridningsstivt monocoque-chassis som huser både motor og batteri i en smal pakke, som seg hør og bør på en trial-motorsykkel.