Turbo og hybridteknologi skal gi Suzuki 300 hk

Suzuki jobber nå med å vise at miljøgevinster er mulige uten at de sportslige ambisjonene kastes på søpledynga. Veien dit handler om el-motorer og turbolading, en retning som bilindustrien allerede er inne på.

Det er Motorcycle News som rapporterer at vi kan få se et 1000-kubikks sportskonsept fra Suzuki med drøye 300 hestekrefter innen kort tid. Motorsykkelen som skal bygge videre på arven fra GSX-S, GSX-R og Hayabusa får en el-motor mellom motor og girkasse, samt en i motorens fremre del, ved turboaggregatet.

El-motoren ved girkassen trår til når du trenger mer moment, og den skal også jevne ut girskiftene. Den fremre el-motoren setter fart i turboaggregatet for å gi motoren et høyere ladetrykk raskere.

El-motorens batteripakke og hybridsystemets kontrollenhet finner du under salen. Ellers skal konstruksjonen være relativt konvensjonell med en rett firesylindret motor og boksramme.

Mer detaljer om konseptet forventes avslørt på Tokyo Motorshow i slutten av oktober.

Hva tror du om fremtidens hybriddrift på motorsykler?