Gjør deg klar. Her kommer de: XC, XCx, XCa, XR, XRx, XRt. Dette er de seks nye Triumph Tiger Explorerne du kan velge mellom i 2016! Som for Tiger 800 handler XC mer om offroad-kjøring, mens XR er asfalt-adventure.
De mer eksklusive modellene (de med tre istedenfor to bokstaver) har omfattende elektronikkpakker med semiaktiv fjæring, ABS og traction control. Det finnes fem kjørenivåer å velge mellom, samt en funksjon som assisterer ved stopp i oppoverbakke. Grunnmodellene XC og XR har justerbar WP-fjæring.
Motoren på 1215 kubikk er oppdatert, og selv om Triumph ikke ennå har spesifisert hvordan, så handler det om mer effekt og en mer lineær dreiemomentskurve. Innbremsing ivaretas av Brembos Monobloc-kalipere, og en elektronisk justerbar vindskjerm er montert; ifølge Triumph den første av sitt slag i klassen. Mens de ulike utførslene dekker mange behov, finnes det også en mengde tilbehør å velge mellom, blant annet to lavere saler.
Er oppdateringen av Tiger 1200 nok til at den klarer seg mot de sterke konkurrentene?
Foto: Triumph