Triumph Tiger Explorer

Jeg sitter og nyter den fantastiske andalusiske fjellutsikten da den raske høyrekurven plutselig nærmer seg raskere enn forventet. Jeg bremser hardt og kryper inn i sykkelen, litt raskere enn jeg hadde tenkt meg, men motorsykkelen adlyder og følger med på det ønskede sporet. Jeg glemmer riktignok å gire ned, men Triumph Tiger Explorer drar likevel sterkt ut av svingen i det jeg går på med gassen.

BMW R 1200 GS har i prinsippet dominert markedet for store eventyrere alene i lang tid, og konkurrentene, altså produsentene, har manglet modeller med samme grad av kompetanse på både grus og asfalt. Årets nyheter i samme kategori fra Japan fortsetter å være innrettet mot fast underlag. Versys 1000 trives definitivt best på asfalt, men også Crosstourer har sin fremste egenskaper på fast underlag.

 Triumph Tiger Explorer er derimot noe helt annet. Den er laget for å kjempe om de samme kundene som nevnte GS. Kan Explorer være en reell GS-utfordrer?

Ytelsessterk motor, solid dreiemoment.
På papiret ser det i hvert fall bra ut. I Tiger Explorers indre jobber en ny tresylindret motor på 1 215 kubikk. Den gir klasseledende 135 hester ved 9000 rpm, og maksimalt dreiemoment, 121 newtonmeter, nås ved 6 400 rpm.  Men enda viktigere for kjørbarheten enn toppresultatene er at motoren leverer over 100 newtonmeter fra 2 500 rpm, helt til turtallsstoppet. Dreiemomentet og effekten leveres til bakhjulet via en sekstrinns girkasse og kardang.

Bevegelsene i gassrullen formidles til spjeldhusene via ride-by-wire. Det finnes også en standardmontert cruise control som innebærer ekstra komfort på motorveivtappene.

Sentralisert vekt.
Triumph er kjent for å lage kjøreglade sykler, og nettopp kjøreegenskapene på veien har vært et viktig punkt i utviklingen av Explorer. Triumph har fokusert på vektsentrering, og motorsykkelen er kompakt bygd rundt motoren.

Rammen er en fagverkskonstruksjon av stål, og fjæringskomponentene kommer fra Kayaba. Forgaffelen har kun justering av forspenning, bak sitter det en enkeldemper med progressiv lenkarm og justering av forspenning og retur. Fjæringsveien er lovende 190 millimeter foran og 194 bak.

Farten reduseres av bremser fra Nissin, og abs sikrer en trygg nedbremsing. Systemet kan også slås av når det er på tide med noen inspirerende etapper på grus.

Fine instrumenter, god komfort.
Instrumenteringen er tydelig og bra planlagt. Kjørecomputeren viser blant annet utetemperatur, rekkevidde, nåværende og gjennomsnittlig bensinforbruk, samt gjennomsnittsfart. Kjørecomputeren manøvreres enkelt via brytere på venstre styrehalvdel.

Siden Explorer er laget for langturer, har Triumph tatt hensyn til komforten. Ergonomien er utmerket og salhøyden, vindskjermen og styret kan justeres for individuell smak og behag. Holder ikke det finnes det ekstrautstyr av alle slag; saler med og uten gel og varme, samt vindskjermer. Dere som kjører mye vil også glede dere over de lengste serviceintervallene i klassen – 1 600 mil gir gode marginer for å planlegge lengre turer.

Føles lettere enn den er.
Det første som slår meg under prøvekjøringen er enkelhet. Frykten for at tyngdepunktet ville være for høyt var ubegrunnet, og motorsykkelen føles lettere enn den egentlig er.

Explorer spiser ivrig mil langs de svingete fjellveiene. Veistandarden varierer skikkelig, men sykkelen bare ler av ujevnhetene i asfalt­en. Bremsene er skarpe nok, men ABS-funksjonen kunne formidlet følelsen noe bedre.

Motor og kjøreegenskaper lokker frem smilet.
Motorkarakteren gjør at munnen ufrivillig former seg til et smil. Kraften leveres ikke eksplosivt, men finnes i store mengder gjennom hele registeret. Det spiller egentlig ingen rolle hvilket gir du er i. Når jeg gasser reagerer sykkelen på direkten. Gassresponsen er presis og lettdosert, men det finnes spor av rykking under små gasspådrag.

Kjøremessig er den stabil, og Explorer går som på skinner også når tempoet øker. Det eneste som ødelegger litt for det ellers så solide helhetsinntrykket er en del forstyrrende vibrasjoner i styret mellom 4 000–5 500 rpm og i fotpinnene fra 5 000 rpm og oppover. Ved aktiv kjøring tenker du dog ikke i de baner, så kanske er det Explorers måte å oppfordre føreren til å lete etter mer svingete veier?

Ved lettere offroadkjøring er Explorer på hjemmebane. Traction controlen fungerer bra og kutter effekten mykt og kontrollert. Hvis du skrur av systemet, kan du sprute så mye grus du bare vil. Vil du kjøre bredt, men likevel ha litt elektronisk trygghet, velger du nivå 2 som lar deg nyte skikkelige bakhjulsslipp. Nivå 1 er mer tilpasset asfaltkjøring.

Triumphs nye tilskudd til eventyrklassen tilbyr en overbevisende helhet hvor man må bruke forstørrelsesglass for å finne svakheter. Den er allsidig, morsom og har en fantastisk motor. Kan man egentlig forvente mer av en motorsykkel?

 

Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nr. 4 2012.

Tekst: Petri Suuronen
Foto: Triumph