Siste nytt

Triumph Motorcycles utvider nok en gang sin familie av ensylindrede motorer med en Tracker 400 nakensykkel og en Thruxton 400 café racer.
De nye modellene bringer utvalget av 400-kubikkere opp i fem. Begge de nye modellene har en lett justert versjon av merkets 398cc «TR-serie»-motor – med litt mer toppeffekt, takket være høyere turtall.
Som de andre modellene i serien vil den nye duoen bli bygget av Triumphs partner Bajaj Auto i India – det samme selskapet som nå eier det østerrikske merket KTM. Thruxton 400 markerer gjenkomsten av Thruxton-navnet, et navn som tidligere forsvant sammen med 1200 twin modellen på slutten av 2024. Som forgjengeren har Thruxton 400 også en bikini-halvkåpe og rund LED hovedlykt.
398 kubikkeren som sitter i begge de nye modellene fått en rekke interne endringer– inkludert en ny kamakselprofil og ny motorjustering. Triumph sier at denne endringen har resultert i en økning på 5 % i toppeffekt på begge maskinene – noe som tar den opp til 41,4 hk ved 9000 o/min. I tillegg hevdes det at 80 % av det maksimale dreiemomentet på 36,7 Nm er tilgjengelig fra bare 3000 o/min. Motoren er paret med en sekstrinns girkasse. Ride-by-wire-gass muliggjør valgbar tractionkontroll. 2 kanals ABS bør også gjøre livet enklere for nye førere.





I tillegg til Thruxton kommer den mer oppreiste Tracker. Som navnet antyder, er den inspirert av flattrack-sykler. Sittestillingen er basert på en bredere og mer «albue ut» kjørestilling, og den ruller på et sett med Pirelli MT60 RS dekk, montert på 17-tommers hjul. 43 mm USD gaffel 140 mm vandringforan, bak er det 130 mm vandring. I likhet med Thruxton har Tracker en momentassistert clutch, ABS og avslagbar traction kontroll. Setehøyden er på 805 mm – sammenlignet med Thruxtons lavere 795 mm. Begge har en 300 mm skive foran, pluss firestemplet radialmontert kaliper.