BMW har nettopp lansert den splitter nye 2024 mellomvekt GS-serien, inkludert F 900 GS, F 900 GS Adventure og F 800 GS. Disse modellene erstatter henholdsvis F 850 GS, F 850 GS Adventure og F 750 GS. Alle tre modellene har fått betydelige oppdateringer, inkludert en oppdatert og større motor, oppgradert elektronikk, ny fjæring, oppdaterte offroad-funksjoner og en lett bensintank i plast.
F 900 GS har ikke bare fått mer slagvolum og kraft, den er også slanket rundt 14 kilo sammenlignet med forrige modell. Felles for alle tre modellene er den oppdaterte parallell-twin-motoren. Den væskekjølte motoren har fire ventiler per sylinder med doble overliggende kamaksler. to kontroaroterende balanseaksler demper vibrasjoner. Slagvolum har økt fra 853 til 895cc på alle tre modellene. Og akkurat som de gamle 750, deler den nye 800 fortsatt, forvirrende nok, det nye 895cc slagvolumet, men har nedgradert effekt. Oppgitt effekt for de to 900 modellene er 105 hk ved 8500 o/min (opp fra 90 hk) og 93 Nm ved 6.750 o/min (opp fra 63). «800» yter oppgitte 87 hk ved 6750 rpm og 91 Nm ved 6.750 o/min.
Alle tre får oppgradert LED-belysning, styling og 6,5-tommers fullfarge TFT-skjerm. Ride modes Rain og Road, ABS Pro og DTC (Dynamic Traction Control) er standard på alle tre. Ride Modes Pro, Dynamic Brake Control, motorbremskontroll, nøkkelfri tenning og intelligent nødanrop leveres som ekstrautstyr.
Alle tre modellene er kraftig redusert i vekt. Ståldrivstofftanken til de tidligere modellene er erstattet med en lettere av plast og andre vektreduksjoner er gjort med den redesignede bakparten og eksosanlegget.
Ergonomien er forbedret med tanke på offroadbruk med lavere fothvilere, et høyere styre og en redesignet tank for å gjøre det lettere å kjøre stående. Girspaken er nå justerbar, mens bremsen er montert høyere med tanke på offroadkjøring