De to største nyhetene når Honda nå presenterer offroad-modellene for 2019, er at enduromodellen CRF250RX kommer i helt ny drakt, og at man tilbyr en landeveiversjon av CRF 450.
Nye CRF250RX bygger på crossmaskinen CRF 250R, som kom i ny drakt i fjor. Da lanserte man en ny motor med doble overliggende kamaksler – en stor endring for denne crossmodellen, som har hatt enkel kam siden debuten i 2004. En annen markant forskjell var at den ensylindrede firetakteren har fått en eksosport på hver side av sylinderen, og dermed to potter.
Motoren skal ifølge opplysningene ha blitt cirka ti prosent sterkere, og det merker man først og fremst på toppen av registeret. Kickstarten er fjernet, og erstattes av en startmotor som drives av et batteri som sitter gjemt i luftboksen. Showa-gaffelen var av liknende fjærtype som den hos seneste utgave av CRF 450, og bakdemperen fikk en lavere plassering i rammen.
Det nye chassiset ble lettere og fikk lavere tyngdepunkt. Svingarmen, og dermed akselavstanden, var litt kortere. Enduro-tilpassede CRF250RX for 2019 har fått 18-tommers bakhjul, 8,5-liters bensintank, og mykere fjæring. Enduro-versjonen får også 3-nivås HRC Launch Control, ny bremsekaliper foran, Renthal fatbar-styre, og svarte felger.
Honda CRF450L er noe så interessant som en ny landeveistilpasset enduro fra Honda. Den er basert på de kraftig oppdaterte 450-kubiks cross- og enduromaskinene fra 2017. CRF 450R og enduroversjonen RX fikk da lettere svingarm og kortere akselavstand. Også avstanden fra bakhjulet til svingarmfestet ble kortere. Dette gjorde man blant annet for å redusere hjulspinn.
Luftgaffelen er utgått, og isteden ivaretar en vanlig 49-millimeters gaffel fra Showa dempingen foran. Bakdemperen er montert lengre nede i rammen, for et lavere tyngdepunkt. Dette, i kombinasjon med en elleve prosent sterkere motor med nytt stempel, ny topp, høyere kompresjon og forbedret innsug, skulle gjøre motorsykkelen både smidigere og raskere.
Informasjonen om L-versjonen er enn så lenge mangelfull, men som hos RX får den sidestøtte og større tank. Tyngre bevegelig masse i veivkonstruksjonen skal gi bedre bunndrag enn hos crosseren. Et nytt stempel med tre ringer, en ikke like tettsteget sekstrinnskasse, og ikke like tungjobbet clutch er andre landeveistilpasninger.
Radiatoren har også fått en elektrisk vifte. Generelt lavere trimmingsgrad skal gi lengre serviceintervall. De doble lyddemperne har blitt en singelkonstruksjon, og sykkelen kommer med speil og LED-belysning.
Men nyhetene tar ikke slutt med dette. Crosseren CRF450R får 1,8 kilowatt høyere effekt og 2 Newtonmeter ekstra dreiemoment i 2019. Den kommer også med en sterkere effektkurve over hele turtallsregisteret, takket være omarbeidet topplokk med endrede innsugs- og eksoskanaler.
CRF450R får også 3-nivås HRC Launch Control og generelle oppgraderinger for enda bedre soliditet til 2019. Chassiset har endrede fjæringsinnstillinger, nykonstruert bremsekaliper foran, og vektbesparinger flere steder. Et nytt Renthal fatbar-styre sitter nå på en ny øvre styrekrone med fire mulige styrenivåer.
Ett år etter den fullstendige modelloppdateringen får også crosseren CRF250R nyheter som skal forbedre ytelsen, førervennligheten og utseendet. Mer kraft i bunn- og mellomregisteret takket være to millimeter mindre spjeldhus, nye kamaksler og innsugs- og eksoskanaler.
Akkurat som 450-modellene får CRF250R 3-nivås HRC Launch Control i tillegg til de 3 motornivåene. Nytt er også forbremsens to-stemplede kalipere, justerbart Renthal fatbar-styre, og svarte felger.