Det er få ting som slår massestarten i Gotland Grand National. Følelsen når feltet slippes av gårde og du drønner i vei mot den innledende svingkombinasjonen sammen med hundrevis av andre galninger, er vanskelig å slå. Det er en stor dose adrenalin, men for mange også blandet med en smule engstelse. Det er minst tre timer med hard kjøring som ligger foran deg.
Siden det nå bare er dager igjen til starten, håper jeg for din egen skyld at du har hatt mye kondisjonstrening, uansett om det er gjort i enduroløypa, på crossbanen, med løping, eller sykkel. Navnet enduro kommer opprinnelig fra den spanske og italienske formen av engelske Endurance, som betyr utholdenhet, så det er ganske åpenbart hva sporten handler om.
Motorsykkelkjøring er alltid å foretrekke, det er jo dette du skal bli så god som mulig til, men mange vil kunne forbedre resultatet betydelig ved å legge inn løping eller sykkel som kompletterende treningspass om sommeren hvis man ikke har mulighet til å trene enduro eller cross flere dager i uken. Bare ved å kjøre ett løpepass i uken er jeg overbevist om at du skal kunne forbedre resultatet på GGN.
Men nå er det som sagt litt for sent å starte kondisjonstreningen, så la oss hoppe over denne biten. Ett tips til deg som kjører første gang, er å sørge for å stå mye.
Her kommer noen praktiske tips om forberedelsene – så kommer det noen ekstra tips om kosthold og motorsykkel i løpet av neste uke.
Vi begynner med basisutstyret. Sørg for å pakke en plastkasse med delene du kan få bruk for i depotet, forskjellig verktøy, og bensinkanne. Et par ekstra briller og et par tørre hansker i depotet kan også være lurt. Men husk at det er langt til depotet under GGN, og vi anbefaler derfor at du har det viktigste med deg på sykkelen.
Sørg for at du finner plass i depotet i god tid, og memorer veien dit. Det er flere enn en fører som glemmer dette, og da går sekundene fort …
Når du kjører til start, kan det være godt å ha en plankebit med deg som du kan benytte som støtte. Det tar en stund før starten går, og du har mye å vinne på å stå langt fremme, forutsatt at du har ambisjoner om et høyt tempo. Nå er startsporene til en viss grad seedet, og dette underletter for alle som fikk et godt resultat i fjor.
Et tips er også å ta med en gammel jakke som du slenger fra deg like før start. Ikke bli kald, og vi anbefaler også at du varmer opp før start for at reaksjonene skal være på topp. Hvis det regner, er plastposer på hendene et godt tips.
Like viktig som ikke å fryse før start er at det ikke blir for varmt under løpet. At du vil få slite, er selvsagt i GGN.
Vanligvis pleier det å holde med undertøy under crossbekledningen, kanskje en vest hvis det er veldig kaldt.
Under lange løp er det relativt vanlig med gnagsår på hender, brystvorter og baken. Et tips er at du allerede dagen før smører inn hendene med en fet håndkrem for at de skal bli myke, og på racedagen setter du et par tapebiter over brystvortene og vurderer å kjøre med underbukser med innlegg av semsket skinn, som du finner i sykkelbutikker.
Å ha briller med roll off er en selvfølge. Er det veldig gjørmete, kan det være smart å forlenge hjelmskjermen med en plastskive, og før starten å kjøre en runde med sølvtape mellom støvel og buksebein for å hindre at vann kommer inn denne veien.
Allerede nå tipser vi om ikke å glemme å rense rundt radiatoren ved depotstopp – mer om dette senere.
Finn ditt eget tempo i kjøringen. Du skal holde ut til mål, og om kreftene opphører altfor tidlig, risikerer du unødige krasjer som vil stjele enda mer tid og energi. Kalksteinshellene er glatte, og det lønner seg å støtte seg mot vollene.
Lykke til!