Du kan ikke påstå at de to nevnte herrene sverger til komfort og nymotens teknikk. De to motorsyklene fra 1939 er nemlig ikke aller mest kjent for det. Det er da heller ikke derfor de har solgt unna en bensinstasjon og sagt opp jobben. De vil utforske verden og strekke sine egne grenser.
For vanlige motorsyklister holder det ofte med en to-ukers tur i Europa eller USA på tvers, men for Amlien og Ulvestad er planene noe ganske annet. Vi snakker Uralfjellene, Alaska, Iran og Argentina. Og alt skal gjøres unna på en tur, her er det ikke snakk om juleferie på Toten eller påske i Hemsedal.
– Vi ofrer en del komfort på disse syklene, medgir Amlien. Når vi snakker med han sitter de i København, etter å ha hatt sitt første motortekniske sammenbrudd. Men en kranglete toppakning er derimot ikke noe stor sak, skal vi tro de kyndige hobbymekanikerne. Syklene, som er originalutstyrt med sidevogner, er fullstappet med utstyr, reservedeler og bensin. Sistnevnte kan være greit å ha, for det er ofte et stykke mellom Shell Select-stasjonene i Mongolia.
Etter at reisen får satt seg skikkelig og karene opplever noe mer eksotisk enn Tuborg og Tivoli vil du kunne lese rapporter og lesebrev her på bike.no og i Bike.