Ducati viser oppgradert Scrambler 800 Full Throttle og ny Icon Dark for 2025
Roadracingføreren, Carl Berthelsen (34) fra Kristiansand, har vært gjennom 2 tøffe år med skader og sykdom. Kyssesyken var det siste som kom på sykdomslisten, noe som ødela hele fjorårssesongen for Berthelsen.
Men forrige uke var Berthelsen i Spania med teamet sitt, Team Suzuki Norway, og testet både form og utstyr på Jerez, helt syd i Spania.
Det var knyttet stor spenning til om kropp og sinn var tilbake i form etter 8 måneder med virus og ingen fysiske aktiviteter, men det viste seg raskt at Berthelsen var tilbake i god form.
– Jeg presterte langt over det jeg hadde forventet og selv med relativt «lav» innsats gikk det fort rundt den 4,4 km lange banen. Det er deilig å se at jeg allerede nå leverer nesten på høyde med det beste jeg har gjort tidligere.
Proft team i ryggen
Berthelsen er ellers i full fysisk trening og har flere harde tester i møte de neste ukene. Både O2-test, balansetest og styrketest står på programmet, og testene blir gjort på en testlab på universitetet i Kristiansand.
– Det er i den fasen jeg er i nå at hele apparatet rundt meg med trener, kiropraktor og fysioterapeut gjør den viktige forskjellen på om jeg blir i toppform til sesongstart, men det er ingen tvil om at jeg har et veldig proffesjonelt apparat i ryggen.
Neste test blir også i Spania, men da i Cartagena. Da legges det opp til et helt annet treningsprogram hvor prestasjon og progresjon er i fokus.
– Nå vet vi at sjåføren fungerer og da er det ingen tid å miste for sesongen starter opp allerede 25.april på Lausitzring i Tyskland. Nå ser vi kun fremover og har lagt bak oss fortiden, sier Carl optimistisk.
I 2010 skal han delta i Norges mesterskapet og Nordisk mesterskap i 2010. Det sistnevnte vant han i 2007, men NM-gullet mangler fortsatt på peishyllen.
Bedring for Ekjord
Teamets 2.fører, Erik Magnus Ekjord, hadde også en meget oppløftende test og presterte å kjøre over 5 sek raskere enn hva han gjorde i 2009 på samme bane.
– Det er en oppsiktsvekkende prestasjon og fortsetter han i dette sporet kommer han til å kjempe langt opp på resultatlistenen i NM og Nordisk mesterskap i år, tror Berthelsen.
Ekjord er en fører som har hatt en veldig bratt progresjonskurve de siste tre årene og er en meget lærevillig fører som leverer solide prestasjoner hver gang han er ute på banen.
Begge førerne kjører Suzuki GSXR1000 K9 som leverer over 210hk og har en kjøreklar vekt på 167kg. Syklene har en toppfart på over 320km/t.
Hva tror du om Berthelsen og Ekjords sjanser i Superbike-NM i 2010?