Tamburini T12 Massimo – Mesterens siste motorsykkel

Etter at Massimo Tamburini sluttet hos MV Agusta i 2008, fikk han forbud mot å drive konkurrerende virksomhet i tre år. Men ingen kunne hindre motorsykkelgeniet bak for eksempel Ducati 916 og MV Agusta F4 å ha fokus på nye konstruksjoner.

I sitt eget hjem begynte han og sønnen Andrea å skissere en motorsykkel som skulle slå alt annet når det gjaldt ytelse på banen.

En stålrørsramme og magnesiumkomponenter begynte å ta form rundt den verste superbike-motoren han fikk tak i, en 230-hesters rekkefirer fra BMW S1000RR. Chassiset overskred ikke målene på de siste 500-kubikkerne i MotoGP, og vekten stanset på 154 kilo.

Hensikten bak konstruksjonen var at føreren selv kunne justere chassisgeometri etter kjørestil og bane. Alle støpte detaljer er av magnesium, inklusive hjulene fra Marchesini og svingarmen. Både forgaffelen og bakre støtdemper kommer fra Öhlins toppsortiment; også bremsekomponentene fra Brembo er av fineste sort.

Massimo Tamburini døde før prosjektet kunne offentliggjøres, men sønnen har nylig klart å montere to prototyper. De kompromissløse motorsyklene er ikke beregnet for offentlig vei, men de skal kunne bestilles av hvem som helst. Prislappen påstås å være 3000 000 euro.