Suzukis plan for å vende tilbake til toppen

I 2020 feirer Suzuki 100 år. Før det skal økonomien opp på samme nivå som den var før finanskrisen i 2008. Av de japanske produsentene er det Suzuki som fikk det tøffest  – i 2007 hadde merket en rekordomsetning på 3,5 trillioner yen, men bare to år senere var den nede på 2,4 trillioner.

Først i år har de igjen passert 3 trillioner, og produsenten retter blikket fremover. Suzuki har hatt flere spennende lanseringer de senere årene, som imidlertid har ligget et stykke etter resten av markedet (V-Strom 1000, GSX-S 1000). Men ved hjelp av tre nye fokuserte mål skal en blant annet korte ned utviklingstiden og finne nye og innovative modeller.

Suzuki uttaler at de vil utvikle produkter som viser selskapets karakter. En skal fokusere på svinger, innbremsing og kjøring (en omtrentlig oversettelse av «running»), og designe motorsykler som er både spennende og lettkjørte. MotoGP-programmet skal spille en viktig rolle, og Suzuki forsterker også tilbehørsavdelingen. Til 2019 skal de selge to millioner motorsykler globalt, en økning på over 13 prosent fra 2014.

Hva tror du om Suzukis plan – er de på riktig vei?