Sturla sliter med finansene

Etter sin første VM sesong kunne unggutten notere seg for 21. plass sammenlagt. Høydepunktene ble Tysklands Grand Prix med 9. plass og Australias Grand Prix med 12. plass. Forøvrig ble det en sesong preget av mye teknisk trøbbel og en sykkel som ikke holdt det tekniske nivået som var beskrevet i kontrakten. Sturla ble imidlertid lagt merke til, og det er flere team som ønsker han med på laget.

Økonomiske utfordringer
Utfordringen i denne sporten er imidlertid forretningsmodellen som forutsetter at føreren har med seg sponsormidler inn til teamet. Det har vist seg vanskelig å få større norske aktører på banen, og Sturla må motvillig innse at neste sesong kanskje blir uten hans deltagelse.

19-åringen fra Heggedal takker imidlertid Red Bulls talentprogram, Red Bull MotoGP Rookies Cup, for at han overhodet har greid å jobbe seg frem mot VM-plass. En nordmann i MotoGP var for få år siden en utopisk drøm, men kombinasjonen talent, ambisjoner og en plass i det unike rekrutteringsprogrammet til Red Bull viste at det umulige var mulig. Etter rekrutteringsprogrammets 3 første år, har 7 av de over 50 førerne i programmet fått sete i VM, og Sturla er altså en av disse.

Vanskelig å kapre norske støttespillere
Roadracing på dette nivået er noe nytt i Norge, og på tross av at MotoGP er rangert som 4. største sportsarrangement i verden når det gjelder kommersiell verdi, har det vist seg meget vanskelig å få med norske samarbeidspartnere. Løpene går live ut til svimlende 300 millioner tv-seere, og det er ikke uvanlig med over 100 000 tilskuere på løp.

Mens Fagerhaug fortsatt håper at ting skal ordne seg for 2011 leker han med tanken på å konvertere til snowboard. For en ting er sikkert: konkurranse i en eller annen disiplin ønsker han å holde på med.