Spinnvill ny totaktsracer

Nostalgi er en sterk drivkraft som ofte kan sette kjepper i hjulene for utviklingen. Men med nylig avslørte Suter MMX 500 kan en kanskje motbevise dette.

Med utgangspunkt i en svunnen MotoGP-era med blårøyk har Suter samtidig dratt nytte av moderne teknologi da de skapte MMX 500. Motorsykkelen, som hittil bare finnes i racingutgave, er kledd i lette karbonfiberkåper, og bak disse skjuler det seg en justerbar boksramme i aluminium. Også svingarmen i aluminium kan justeres for å endre motorsykkelens geometri.

Motoren er en V4-er på 576 kubikk som mates med bensin og luft via et fireporters innsug med elektronisk innsprøytning og klassiske reedventiler. Totaktstonene klinger gjennom fire separate titanrør fra Akrapovic. Rødmarkeringen kommer først ved 13 000 o/min. Maks effekt er 195 hestekrefter som skal få den 127 kilo tunge sykkelen opp i en toppfart på 310 km/t.

Støtdempingen kommer fra Öhlins, og bremsene fra Brembo. Forgaffelen ser ut til å være av modellen FGR300, og bakdemperen en TTX GP. Bremseskivene foran måler 320 millimeter og omsluttes av firestemplede kalipere. Bak har skivene diameter 218, og bremsekaliperne er tostemplede varianter.

Prislappen sies å være over en million, og bare 99 eksemplarer vil bli produsert. Motorsykkelen kan beskues nærmere under neste års World GP Bike Legends-evenement. 

Hva syns du om Suter MMX 500?

Foto: Suter