Skal vi kjøre motorsykkel eller fly?

Var nettopp inne på MotoGP.com og så Ducatis film med avdukingen av 2016 års Desmo GP16. Hva handler dette egentlig om? Skal vi kjøre motorsykkel eller begynne å fly? Denne gangen er de groteske vingene til og med lakkerte.

Hva er neste skritt, skal vi sette lykter ute på vingene slik at konkurrentene ute på banen ser hverandre under innflygingen? Vil denne utviklingen smitte over på vanlige sportssykler? Kommer vi oss snart ikke mellom bilene lenger ved køkjøring? Hvis Ducati har problemer med stabiliteten i høy fart, for mange wheelies eller vansker med å få følelse i framdekket, må de tenke seg om og finne andre løsninger.

Bikes MotoGP-ekspert Mat Oxley, som skriver i hver utgave, har forfattet mange kronikker om emnet, og han tror vingene snart vil forbys. Delvis fordi de kan være farlige når 30 førere begir seg inn i første sving, og delvis fordi visse førere som har prøvd å slipstreame Ducatien i nærmere 340 kilometer i timen, har fått merke turbulensen som har gjort motorsykkelen ustabil.

Les Mat Oxleys blogg om temaet her.