Royal Enfield – på nye veier?

Bare custom konsept – eller …?

Royal Enfield er plutselig blitt brennaktuelle i Norge i og med at Lazy Boyz er blitt norsk importør. Derfor velger vi å vise denne Flat Track customsykkelen som kanskje er noe mer enn bare det: Den er nemlig bygget av RE’s tekniske kompetansesenter i England (de samme som står bak designet av 650’en).

S&S har boret opp motoren til 750 ccm, trimmet den, satt på racing luftfilter og et avstemt eksosanlegg. Rammen er laget av RE-eide Harris Performance og er bygget for å være lett å reparere. Bakdemperen kommer fra Öhlins. Sykkelen har også fått 19″ hjul – Interceptor har 18 tommere – noe som er standard på skikkelige flattrack racere. Karosseridelene er designet og laget av RE tekniske senter.

Det som gjør at vi lurer på om dette er noe mer enn custom er at Royal Enfield nettopp har åpnet en flattrack «Slide School» i India. RE har også avslørt at de skal lage et antall sykler med 410 motoren fra Himalayan til bruk i Slide School. Spørsmålet er: Ville RE gå til alt bryet med å lage en meget seriøst utseende, og utvilsomt kostbar, custom flattracker, åpne en Slide School og produsere sykler som egner seg til «skolebruk» hvis ikke de hadde til hensikt p gjøre noe mer ut av Customsykkelen?