Ducati viser oppgradert Scrambler 800 Full Throttle og ny Icon Dark for 2025
Harley-Davidson er et sterkt varemerke, men når man prater kjøreegenskaper, går diskusjonen ofte på vibrasjoner, lav bremseytelse, og til og med middelmådige kjøreegenskaper. Dette er en grov generalisering, og involverer naturligvis dem som vanligvis kjører litt annerledes motorsykler. Jeg innrømmer å ha mine fordommer, men den nye 2018 Sport Glide som ble presentert på Tenerife, snudde tankegangen min temmelig raskt.
Prøvekjøringen vår gikk til den dominerende vulkanen Teide, 3 718 meter over havet, og allerede under de første kilometerne på motorveidelen ble jeg overrasket over hvor jevn gange sykkelen hadde. Vibrasjonene som forårsakes av motoren er betraktelig redusert, og man så tydelig dem som kom bak i speilene. Samme motor gir opphav til mye sterkere vibrasjoner i den andre modellen, men i Sport Glide gir det nye 2-1 eksossystemet jevnere gange sammenlignet med de tidligere.
Kjørestillingen er fin, høyere passasjersal gir bedre støtte i korsryggen, og kåpen som tilhører standardutstyret kanaliserer fartsvinden smidig forbi føreren. Det finnes en større kåpe til 235 euro, som sikkert vil styre fartsvinden enda bedre unna føreren. I tillegg til kåpen inngår veskene som standard. Både kåpe og vesker er enkle å ta bort hvis du vil endre til en slankere versjon. Monteringen skjer med hurtigfester, og den er enkel å utføre. USB-porten er også en del av de turvennlige detaljene. Telefonen slipper å bli strømløs på langturer.
Sport Glide er utstyrt med et nøkkelløst system. Man har nøkkelen i lomma, og med en lett berøring av startknappen våkner Harleyen til live.Ved Tenerifes vulkanske fjelltopper på Pico Teide, og Pico Viejo´s fjellveier, kan jeg teste mer interessante egenskaper for meg selv. I ørene mine gjenlyder ordene fra en fabrikkrepresentant: ”Til tross for navnet er ikke dette en sportslig sykkel. Vi kommer ikke til å kjøre veldig fort under noen omstendigheter.”
Den nye V2-motoren, som har et dreiemoment på opp til 145 Newtonmeter ved 3250 rpm, buldrer på typisk HD-vis. Sykkelen selges kun med 1745-kubikkerens Milwaukee-Eight 107-motor, som er momentsterk og effektstinn.Været er solfylt, og svingene på fjellveien er krappe. Tempoet er fortsatt svært behagelig, så det er godt å fokusere på Harleyens touringegenskaper. Jeg liker salen veldig godt. Det er behagelig å sitte, og baken dovner ikke. Styret er ikke overdrevet bredt. Instrumentene er tydelige, og brytere og hendler er enkle å benytte. Kjøringen er en nytelse – morsom og komfortabel.
Etter pausen tar jeg plass bak reiselederen. Målet er å kjøre litt fortere. Han som ligger i front kikker i speilet, og takten øker. Nå kan jeg konstatere at Sport Glide er en mye bedre sykkel enn tilsvarende som jeg har kjørt tidligere.
De firestemplede kaliperne foran klemmer utmerket rundt den 300 mm store bremseskiven, og vi har ingen problemer bak med den tostemplede kaliperen hos 292-mm bremseskiven. Så bremsingen kan enkelt skje ganske sent. Bremsene er imidlertid ikke de samme som på en sportssykkel, men med et bestemt trykk stopper sykkelen ganske smidig. Mye enklere enn dem som jeg tidligere har kjørt.
Tenerifes veier er utfordrende i seg selv siden mange svinger blir skarpere mot slutten. Sport Glide tar utfordringene, som jeg hadde håpet på, og jeg kan ikke annet enn å glise.
Harley-Davidson har med vilje gjort chassiset stivere, som gir en mer stabil kjøreopplevelse. Jeg er en ganske tung fyr, så jeg skrudde forspenningen til det stiveste nivået, og dette roet ned sykkelen. Justeringen gjøres enkelt med en skrue på siden av sykkelen. Det er lett å anbefale denne typen motorsykkel, for selv om de tidligere vibrasjonene og svake bremsene har skremt deg vekk fra H-D, er dette en annen sykkel. Produsenten tror virkelig på produktet siden det også har fått fem års garanti.
Svingkjøringen slutter etter en halvtimes konkurranse, da vi stopper og samler sammen gjengen. Lederen kjører til siden av veien, snur seg for å se bakover, og stikker tommelen i været akkompagnert av et bredt glis. Sånn, ja, det var virkelig morsomt! Her har de lyktes bra. Sport Glide er en underholdende sykkel med trivelige kjøreegenskaper, og som fortsatt har en sterk H-D- karisma.
Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nummer 4 2108
Tekst: Vesa Koivunen Foto: Harley-Davidson