Pedrosa overbeviste på regntunge Le Mans

Etter et løp som inneholdt det meste, kanskje rent bortsett fra den helt store spenningen rundt førsteplass mot slutten, var det Honda-fører Pedrosa som kunne juble høyest. I tillegg til seieren i løpet, tok han også over ledelsen i mesterskapet. 

Regn = dramatikk og overraskelser
Selve starten så Dovizioso først inn i svingen. Tett fulgt av Lorenzo og Bradl. Pole-mann Marc Márquez derimot, falt bakover til tiende. Veteranen Valentino Rossi kjempet seg derimot raskt opp to plasser, til en sjette.
Sistnevnte musklet seg så videre oppover da han på runde 2 passerte Bradl for en fjerdeplassering.
Selv med en skuffende kvalifisering så det ut som Den gule horde nå virkelig skulle få noe å juble for i regnet. Rossi fortalte etter kvalen at et dårlig dekk hadde ødelagt for mye.

I front greide faktisk Ducatis overraskelsesmann Dovi å opparbeide seg en fin liten luke på runde 3.
Men Pedrosa hadde kommet seg etter en til han å være dårlig start, og lå plutselig i hæla på ham. 
Pedrosa tok ettehvert teten, men bremset seg ut, og dermed var de en sjumannsgruppe med Dovi, Pedrosa, Rossi, Crutchlow, Hayden, Lorenzo og Bradl. Og lenger bak satt Márquez opp et heftig tempo med beste rundetid 18 runder før mål. 

"Hver sving var et mareritt"
Jorge Lorenzo falt etterhvert bare lenger og lenger ned, og var en tid så langt bak som på en niende. Det hele endte med 7, men det på grunn av andres feil:

"Hver sving var et mareritt, og jeg var sikker på at jeg skulle krasje hele tiden", uttalte Lorenzo etter løpet.
Det hele mente han kunne skyldes et bakdekk som ikke var bra.
Grunnen til at han tross alt kunne hente en syvende, stod Rossi og Bradl for, da begge skled av banen i lowsidere.
De kom seg tilbake på banen, men måtte nøye seg med noen få trøstepoeng.

Rød jubel:
At Dovizioso lenge kjempet en heroisk kamp om første var kanskje ikke den største bomben i regnet. Og, uten opptørkende over store deler av banen mot slutten av løpet, kunne han nok muligens tatt en pallplass. En fjerde, og utenfor pallplass med kun to runder igjen burde kanskje føles litt bittert etter en slik innsats. Men den sympatiske Ducati-føreren var fornøyd:
"Jeg er så fornøyd med løpet!. Å ligge foran alle de andre er bestandig en god følelse. Og å gjøre det i halve løpet er fantastisk,” uttalte Dovizioso etterpå.
Nicky Hayden plusset på gla´kontoen i Ducatileieren med femte.

Hardhaus DeLux 
Men, så var det mannen som virkelig klinket til fra en vanskelig situasjon, Cal Crutchlow, da…
Etter den harde krasjen i går, kunne han konstantere brist i benet, indre blødninger, og voldsomt neseblod. Noe han forøvrig avdramatiserte på følgende måte:
“This crash hurt. There’s not many crashes I normally get up from and say, ‘That really hurt,’ but this one did. I have a small fracture to the top of my shin bone, on the side of my knee, and that’s very painful. We also have some bruising inside the stomach because I was coughing some blood and had a big nosebleed…but it’s normal because we race motorcycles. At least we managed to go back out and be fast. I was not expecting to be so fast after that crash, but I’m happy and I’m looking forward to the race tomorrow.”
Enden på visa ble at han kjørte raskere og raskere utover i løpet, og kunne ta en fantastisk anneplass i dag. Angripende bakfra i feltet, må det ha vært som å ha et skadet rovdyr i hæla for de andre førerne…

Márquez med fantastisk opphenting
Etter den elendige starten, våknet Márquez til utøver i løpet. Plutselig satt kjøringen på vått underlag, og kanskje spesielt med opptørkende bane og slitte regndekk. Han endte opp med å bli mannen som røvet Dovi for den siste pallplassen, med en kontrollert passering to runder før mål.
Er det ingen ende på hvor imponerende denne tyveåringen er? Pallen i alle løp hittils…

1. Dani Pedrosa ESP Repsol Honda Team (RC213V) 49m 17.707s
2. Cal Crutchlow GBR Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 49m 22.570s
3. Marc Marquez ESP Repsol Honda Team (RC213V) 49m 24.656s
4. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team (GP13) 49m 27.794s
5. Nicky Hayden USA Ducati Team (GP13) 49m 36.178s
6. Alvaro Bautista ESP Go&Fun Honda Gresini (RC213V) 49m 41.268s
7. Jorge Lorenzo ESP Yamaha Factory Racing (YZR-M1) 49m 45.668s
8. Michele Pirro ITA Energy T.I. Pramac Racing (GP13) 49m 58.482s
9. Bradley Smith GBR Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 49m 59.114s
10. Stefan Bradl GER LCR Honda MotoGP (RC213V) 50m 18.702s
11. Andrea Iannone ITA Energy T.I. Pramac Racing (GP13) 50m 22.817s
12. Valentino Rossi ITA Yamaha Factory Racing (YZR-M1) 50m 34.075s
13. Aleix Espargaro ESP Power Electronics Aspar (ART CRT) 50m 41.907s
14. Danilo Petrucci ITA Came IodaRacing Project (Suter-BMW CRT)* 50m 43.433s
15. Karel Abraham CZE Cardion AB Motoracing (ART CRT) 50m 49.818s
16. Colin Edwards USA NGM Forward Racing (FTR-Kawasaki CRT)* 50m 58.309s
17. Michael Laverty GBR Paul Bird Motorsport (PBM-ART CRT)* +1 lap
18. Hector Barbera ESP Avintia Blusens (FTR-Kawasaki CRT)* +1 lap
19. Hiroshi Aoyama JPN Avintia Blusens (FTR-Kawasaki CRT)* +1 lap

DNF:
Yonny Hernandez COL Paul Bird Motorsport (ART CRT)
Randy De Puniet FRA Power Electronics Aspar (ART CRT)
Lukas Pesek CZE Came IodaRacing Project (Suter-BMW CRT)*
Claudio Corti ITA NGM Forward Racing (FTR-Kawasaki CRT)*
Bryan Staring AUS Go&Fun Honda Gresini (FTR-Honda CRT)


* Standard ECU.