Overladede Bimotaer i 2016

Bimota kommer med flere spennende nyheter på Eicma-messen neste uke. Blant annet en ny versjon av navstyrte Tesi 3D, som skal tiltrekke seg den voksende mengden caferacer-tilhengere.

Modellen, som fortsatt er et virvar av rør og svingarmer, kalles Tesi 3D RaceCafe. Ducatis Desmodromic 1078-motor erstattes av 803-kubikkeren som vi tidligere er blitt kjent med i retromodellen Scrambler.

Det reduserte motorvolumet kan få oss til å tro at dette blir en lightversjon. Men Bimota har tvert imot valgt å utvikle chassiset ytterligere. Via to eksenterkoplinger i det fremre og bakre hjulopphenget kan motorsykkelen forhøyes 23 millimeter.

Tesi 3D RaceCafe skal også få en rekke elektriske førerhjelpemidler som skal gjøre motorsykkelen mer lettkjørt.

Nyhet nummer to er den hvasse streetfighteren Impeto, som er utstyrt med Ducatis Testastretta-twin fra Diavel. Med den nylig oppdaterte motoren får Impeto drøye 160 hestekrefter og moderne saker som ride-by-wire, traction control og ABS.

Ingen revolusjonerende nyheter, kanskje, men for Impeto-kunder med spanderbuksene på kan motorsykkelen få en mengde ekstrautstyr. Lettere komposittforsterket ramme og svingarm, samt et 3,5-tommers TFT-display som kan vise både rundetider og GPS-anvisninger, er med på listen over ekstrautstyr. Men det mest intressante er at Bimota vil tilby kompressorlading både til denne og alle andre modeller med væskekjølte Ducati-motorer.

Bimotas kompressorkit skal høyne effekten og først og fremst dreiemomentet med 15–20 prosent, og dette bør kunne jage opp de verste modellene til omkring 190 hestekrefter.

Nyhet nummer tre er at superbiken BB3 skal tilbys som rullende chassis i et Bimota-kit som det produsenten ble kjent for i løpet av 1970-tallet. Kjøperen får da en komplett motorsykkel med alt utenom motoren fra BMW S1000RR.

Foto: Bimota