Oppgradert Z1000 er VFR-killeren fra Kawasaki

Ifølge Bikes kilder er det altså en oppgradert Z1000-utgave som skal kapre potensielle VFR1200-kunder.

Z1000 er kjent som en ren gateramp med byen som sitt kjerneområde, men den «nye» modellen kommer altså i tre ulike versjoner, med ulik utstyrsgrad.

Får kåper
Hva som blir forskjellen på standardutgaven og cityutgaven har vi foreløpig ikke den ringeste anelse om, men du skal være over gjennomsnittet nedsnødd for ikke å forstå at touringmodellen handler om bedre vindskjerming i form av skikkelige kåper og andre touringfasiliteter. Etter all sannsynlighet er det også den sistnevnte utstyrspakken som gjør at den av noen omtales som en roadsporter eller VFR-killer.

Om Kawasaki har gjennomført samme effektmagi som det påstås at ZX-10R har vært gjennom (fra 162 til 185 bhp), gjenstår å se. Det er heller ikke bekreftet om de nye Z1000-utgavene får Kawasakis finfine traction control-system, K-ACT, eller produsentens nye ABS-bremser som kan kobles ut.

Fra tidligere er det kjent at Kawasaki slipper en ny ZX-10R og en W800 på messen i Køln. Med offentliggjøringen av den «nygamle Z1000-utgaven» er dermed samtlige Kawasaki-nyheter ute av duken.

Når MCN og de andre rumpeslikkerne i internasjonal motorsykkelpresse har tørket seg rundt munnen, vasket hendene og fått publisert sine ferskeste lekkasjebilder vil vi selvsagt også legge ut disse.