Ducati viser oppgradert Scrambler 800 Full Throttle og ny Icon Dark for 2025
Forrige helg kjørte Ole Bjørn Plassen fra Sande i Vestfold første runde av Superbike-EM i Portimão, Portugal. Teamsjef og referent Tor Erik Plassen forteller at anlegget var flott, men ukjent for teamet fra tidligere. Likevel hevdet Ole Bjørn seg svært bra; i begge løpene var han med og kjempet om sjetteplassen. Til slutt kjørte han inn til en svært så hederlig 7. og 8. plass – henholdsvis 1. og 2. plass i privatcupen.
Dessverre mistet Ole Bjørn sjuendeplassen på grunn av for lav vekt på teknisk etterkontroll. Minimumsgrensen var 170 kg, mens Ole Bjørns sykkel kun veide 169,5. Noe av grunnen til dette var en litt større dekkslitasje enn det teamet hadde regnet med. Resultatet ble at traction controlen jobbet mer enn vanlig, og dermed økte bensinforbruket betraktelig.
Nytt av året er at alle må kjøre på Michelin-dekk. Dermed må både fører og team jobbe litt ekstra for å finne riktig oppsett til å kunne utnytte dekkene optimalt.
Teamsjef Tor Erik Plassen betegner det som en stor fordel at alle må kjøre på de samme dekkene, ettersom fabrikksteamene tidligere har hatt tilgang på bedre dekk. Ole Bjørn har nå redusert avstanden til de beste førerne til under ett sekund per runde. Siden teamet verken har kjørt på banen tidligere og har hatt minimalt med tid til å teste i forkant av sesongen, karakteriserer de resultatet som meget bra. Nå er neste mål å stabilisere seg blant de fem beste førerne. For å oppnå dette skal det testes iherdig på norsk underlag før neste EM-runde kjøres i Catalunya ved Barcelona 21. juni.
www.cevrepsol.com