Pressemelding, redigert:
Honda CB1000F er en ny, retroinspirert nakensykkel med sin helt egen personlighet. Den er letthåndterlig, og oppfyller alle krav – takket være den lekre stylingen, deomfattende spesifikasjonene og tøff dynamikk, takket være den den omarbeidede Fireblade-motoren. De rene linjene og dristige grafikken henter inspirasjon fra1980-tallet. Sykkelen er basert på den anerkjente CB1000 Hornet-plattformen, men den firesylindrede rekkemotoren har fått helt ny tuning: kraften er flyttet lenger ned i turtallsregisteret, noe som gir en uvanlig følelse og karakter. Maks effekt ligger nå på oppgitte 122 hk ved 9000 o/min, med 104 Nm dreiemoment ved 8000 o/min. Ved første øyekast kan det virke som et skritt ned fra Hornet SPs toppmotor på 155 hk, men Honda sier at fokuset er mer på brukervennlighet i den virkelige verden, med forbedret kraft på lave og mellomturtall.
For å oppnå dette er ventiltimingen revidert, samtidig som sykkelen har fått et nytt 4-2-1 «megafon»-eksosanlegg. Innsuget har også fått lengre innsugstrakter, cirka tre ganger lengre enn de som er montert på Hornet. Innsugstraktene har også forskjellig lengde, noe Honda sier gir en «pulserende lyd ved pådrag».
Girkassen er også blitt justert, med et bredere tannhjul, og lavere første- og andregir. Høyere giring på de øvre girene mer avslappet kjøring på motorvei – 4000 o/min ved 100 km/t sammenlignet med Hornets 4300 o/min. 41 mm Showa SFF-BP USD forgaffel og Pro-Link bakdemper, kombinert med en romsligere bakramme, forbedrer komforten for både fører og passasjer. Bremsene foran har firestemplede radialmonterte kalipere med 310 mm flytende skiver. Kurve-ABS sørger for sikker bremsing under nedlegg. En seksakset IMU styrer alle kjøremoduser sammen med Throttle By Wire (TBW). En fem-tommers TFT-skjerm tilbyr Honda RoadSync-tilkobling til smarttelefon, og tenningen betjenes via Honda Smart Key. Tre lekre lakkalternativer vil være tilgjengelige: Wolf Silver Metallic pluss Blue Stripe, Wolf Silver Metallic pluss Grey Stripe og Graphite Black.