Nyhet: 2025 Ducati Panigale V4 R

Den nye Panigale V4 R er det nærmeste du kommer en registrerbar WSBK- eller MotoGP-sykkel

Den nye 2025 Panigale V4 R vil garantert vekke interesse hos racingteam og (velstående) baneførere over hele verden. Som alltid hevdes det at sykkelen er nærmere sine race-klare søsken i MotoGP- og World Superbike-klassene enn noensinne. Som ventet fokuserer de store endringene på fire hovedområder: aerodynamikk, chassis, motor og elektronikk.

Aerodynamikk
V4 R får nye Corner Sidepods, overført fra 2021 MotoGP-raceren. Karosseriet er basert på den nyeste Panigale V4-kåpen og har større vinger som øker downforce med 25 prosent, sammenlignet med den forrige V4 R. Med en topphastighet på 300 km/t skal det gi ca. 6 kg mer belastning på forhjulet. Det er også et nytt dynamisk luftinntak foran, utviklet i samarbeid med Ducati Corse. Det øker innsugstrykket og legger til omtrent 1,2 hk ved toppfart.

Chassis
Frontrammen gir 40 prosent mindre lateral stivhet og svinggaffelen bak er ny og hul. Begge er designet for å forbedre grepet med moderne WSBK-slicks-dekk. Fjæringen er oppdatert med Öhlins NPX25/30 gaffel, mens en TTX36 bakdemper og den nye Öhlins SD20-styredemperen har reviderte innstillinger. Svinggaffelens lagringspunkt kan endres i fire posisjoner, i trinn på 2 mm, mens bakre kjørehøyde har reguleringsområde på 32,4mm, mot 13 mm tidligere, og har hydraulisk forspenningsregulering. V4 R har smidde aluminiumsfelger med 5 eiker, med Pirelli Diablo Supercorsa SP v4-dekk som standard. Den er også homologert for de samme slicks-dekkene som brukes i WSBK uten modifikasjoner. Bremsene er de nye Brembo Hypure-kalipere foran med 330 mm skiver.

Motor
998cc Desmosedici Stradale R beholder maks effekt på 215 hk, men har en rekke endringer som Ducati håper vil gjøre den til det «best mulige tekniske grunnlaget for Superbike-VM». Av endringer kan nevnes: Nye, lettere stempler (–5,1 prosent), revidert veivaksel med mer svinghjuls effekt, nytt innsugs layout med reposisjonerte injektorer, og redesignede eksoskammer. Disse endringene gir en sterkere momentkurve i mellomregisteret: 7 prosent mer ved 6000 o/min og en høyere topp på 114 Nm ved 12 000 o/min. Med komplett racingeksosanlegg produserer V4 R nå 235 hk, og øker til 239 hk hvis du punger ut for Ducati Corse Performance Oil. Den nye Panigale har Ducati Racing Gearbox (DRG), som har fri under førstegir i stedet for mellom første og andregir. Den introduserer også Ducati Neutral Lock (DNL)-systemet for å forhindre utilsiktede skift til fri. Sekundærutvekslingen er endret fra 15/42 til 16/43, noe som øker toppfarten til 318,4 km/t, eller 330,6 km/t med racingeksosanlegg.

Elektronikk
Elektronikken har nå Ducati Vehicle Observer (DVO)-algoritmen, som styrer både ABS-kurver og motorbremsing. Et nytt Race Brake Control-system justerer kombinert bremsing. Displayet er 6,9-tommers skjermen fra den nyeste Panigale V4, med både vei- og banemodus. Et nytt Ducati Data Logger (DDL)-system er tilgjengelig som ekstrautstyr. Andre mulige oppgraderinger inkluderer karbonhjul (–950 g lettere), racingkåpe, oppgraderte bremser og ECU-programvare for slicks og banekalibrering.

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser