Mellomklassen er bredspektret: fra allsidigheten til Ninja 650 til den rå kraften til MT-07 og Street Triple RS, fra den langbente selvtilliten til Tenere 700 til Versys 650 – mellomvekterne er de som klarer alt. De har en balanse mellom kraft og praktisk bruk som gjør dem perfekte for førere som leter etter én motorsykkel som kan det aller meste. Nå ser det ut til at Suzuki utvider sitt engasjement i dette segmentet med et par nye sykler basert på GSX-8-plattformen.
Suzukis GSX-8-serie har allerede fått en sterk start. Parallelltwinen på 776 kubikk ble designet for å innlede en ny æra for Suzuki. For et merke som ofte kritiseres for å være litt for avslappet når det gjelder å ta i bruk moderne teknologi, er GSX-8 et bevis på at Suzuki kan være innovative når de vil.
Nye utslippsdokumenter tyder på at Suzuki skal utvide familien med to sportstouring-modeller: GSX-8T og GSX-8TT, sertifisert for 2026 av California Air Resources Board (CARB). Detaljene er få, men navnene antyder hva det handler om. «T» står sannsynligvis for «Touring», og det er lett å forestille seg GSX-8T som en komfortabel milsluker med kåpe, oppreist ergonomi og muligheter for bagasjeutstyr. GSX-8TT kan være «Pluss»-versjonen: høyere vindskjerm, sidevesker som standard, og kanskje til og med elektronisk fjæring. Uansett – når det gjelder nye versjoner av Suzukis herlige 800 er det bare å glede seg.