Nye Hayabusa 2022 presentert

Pressemelding fra Erling Sande AS:
Suzuki sjokkerte MC-bransjen og mc-verdenen da Hayabusa ble presentert i 1999. Den var verdens raskeste serieproduserte motorsykkel og ble et ikon allerede da de første bildene ble vist. Når tredje generasjon Hayabusa presenteres er DNAet og alt som gjorde Hayabusa til en suksess, ivaretatt på beste måte. Basisen er den ekstreme og anerkjente motoren på 1340 kubikk.

I 2022-utgaven er så mange komponenter i motoeren byttet ut eller oppgradert, at mange beskriver den som en helt ny motor. Hayabusa leverer fortsatt et enormt dreiemoment på lave turtall. «Hysterisk morsomt» er et begrep som går igjen. Faktisk er effektregisteret blitt enda bedre for landeveisførere fordi både dreiemoment og hestekrefter er betydelig økt i turtallsområdet under 6000 rpm. Det gir en enda morsommere motorkarakteristikk. Det er ikke bare motoren som er ny: Den legendariske supertsportsmaskinen er fullastet med det aller mest moderne av teknikk. Suzuki Drive Mode Selector Alpha (SDMS-α) er et helt nytt hjelpesystem som bidrar til at du får det aller beste av sykkelen under alle ulike forhold og vær. Systemet er spesialkonstruert for Hayabusas ekstreme ytelser. I tillegg til det aller beste innen avansert ABS og Traction Control har Suzuki dessuten utstyrt Hayabusa med Launch Control med tre ulike modes.

Støtdempere og bremser er nye. Suzuki har hentet komponenter fra øverste hylle: Brembo bremsekomponenter, KYB støtdemper og gaffel. Videre: Suzuki har fått Bridgestone til å designe BATTLAX HYPERSPORT S22 spesielt for Hayabusa. Riktige dekk er helt avgjørende for totalopplevelsen på en sykkel som dette. Bridgestone har sammen med Suzukis testførere utviklet et dekk som gir trygge og gode egenskaper under alle forhold – med slitestyrken og stabiliteten som er helt avgjørende på en motorsykkel med slike ekstreme krefter. Instrumentene og hele førermiljøet er lekkert, moderne og er en ubetinget flørt med MC-entusiasten. Store analoge skiver for turtall og hastighet danner det naturlige sentrum. Mellom disse sitter det nye TFT LCD-panelet som viser alle parameter for hjelpesystemene..

SIRS og SDMS-α
Hayabusa har fått en avansert og helt ny versjon av «Suzuki Intelligent Ride System» (S.I.R.S.), som er en kombinasjon av elektroniske systemer designet for å optimalisere ytelsene etter forhold og førerens behov. Formålet med denne elektronikken er å gjøre Hayabusa mer kontrollerbar og forutsigbar. Motorsykkelens «hjerne» prosesserer til enhver tid data fra flere ulike kilder. Som den første motorsykkelen i verden har Hayabusa fått Active Speed Limiter, et system som gir føreren muligheten til å legge inn en forhåndsbestemt toppfart. ( Den blir helt sikkert populær :-D)

«Suzuki Drive Mode Selector Alpha» (SDMS-α) er et nytt system spesialdesignet for Hayabusa. SDMS-α lar deg velge mellom forhåndsprogrammerte «Active», «Basic» og «Comfort», samt tre brukerdefinerte innstillinger. I dette systemet kan du justere disse parameterne:

  • Motion Track Traction Control System (10 trinn + OFF)
  • Power Mode Selector (3 moduser)
  • Bi-directional Quick Shift System (2 moduser + OFF)
  • Anti-lift Control System (10 trinn + OFF)
  • Engine Brake Control System (3 trinn + OFF)

Mer aerodynamisk design
De aerodynamiske egenskapene er spesielt kritiske for en motorsykkel med slike ytelser. På tross av betydelig forbedret aerodynamikk er det ikoniske designet beholdt også i den tredje generasjonen. Linjene og den fine vindbeskyttelsen er den samme. Samtidig har flere detaljer gjort den til en enda penere, mer moderne og raskere sykkel. Fronten og vindskjermen er ny, det samme er speilene og hendlene til brems og clutch.

Følgende designmål var drivende for chassisutviklingen for nye Hayabusa:

1. Oppnå mer stabilitet og mer manøvrerbarhet

2. Optimalisere aerodynamiske ytelser og gi bedre vindbeskyttelse

3. Forbedre bremseytelse og effektivitet

Bremser
Hayabusa har fått Brembos nyeste Stylema® bremsekalipere foran. Med mindre vekt og mer kompakt og nøye utformet design øker luftstrømmen inn mot bremsene, noe som gir bedre kjøling dermed umiddelbar respons. Diameteren på skivene økes fra 310 mm til 320 mm, og et nytt hullmønster er tatt i bruk for ytterligere å optimalisere kjøleeffektiviteten. Den nyeste kompakte ABS-enheten fra Bosch samarbeider smart og effektivt med en ny IMU for nøyaktig og rask respons for systemene Motion Track Brake System, Slope Dependent Control System og Hill Hold Control System.

Støtdempere
Foran sitter det en fullstendig oppdatert versjon av Hayabusas fullt justerbare KYB-gaffel, med 43 mm ytre diameter og DLC-belagte indre rør. Både gaffelkonstruksjonen og den bakdemperen er oppdatert for å forbedre evnen til å absorbere støt og ujevnheter og sikre en mer stabil kjøring. Dette er helt avgjørende for den gode kjøreopplevelsen. Resultatet er optimalisert komfort og stabilitet.