Nye Angel GT tåler flere mil

– Det er godt nytt for alle norske milslukere, sier produktansvarlig for motorsykkeldekk, Asbjørn Heien hos den norske Pirelli-importøren Gummi Centralen.

Angel GT er et nytt dekk i den populære sporttouring-klassen og dekket leveres blant annet originalmontert på Ducati Multistrada 1200 S Granturismo. Også BMW K1300-serien, Yamaha FJR1300, Honda Pan European og Suzuki Bandit 1200 er modeller som Angel GT vil passe fint til. I tillegg vil det passe for mindre sporttourere som for eksempel Honda VFR 800, Yamaha FZ8, Honda CBR 600 F og BMW F800 GT/ST.

Bra på vått føre

Den norske Pirelli-importøren mener nye Angel GT passer kjøreglade norske motorsyklister som hånd i hanske. Og det er ikke bare den økte kjørelengden som teller:
– Vi tror norske motorsyklister setter pris på kombinasjonen lang kjørelengde og optimale egenskaper på vått føre, fortsetter Heien.

Han har registrert at norske motorsyklister ofte kjører mye og langt med sporttouringsyklene sine.

– Derfor tror jeg også disse motorsyklistene vil like at dekket er i stand til å opprettholde de gode egenskapene på et høyt nivå over tid. Det er ikke uvesentlig med tanke på sikkerhet.

Økt grep på sidene

Når det gjelder oppbygningen av Angel GT, så har det vært fokus på å skape et dekk med god slitestyrke på midten, mens gummiblandingen på kantene er noe annerledes, med høyt silica-innhold for å sikre optimale egenskaper, spesielt på vått føre. Denne teknologien har Pirelli brukt i flere år på sine sportsdekk og erfaringene videreføres nå til touringsegmentet slik at kundene får både i pose og sekk: Altså større sikkerhet og lengre levetid.

Angel GT vi i løpet av 2013, bli tilgjengelig i alle aktuelle dimensjoner og etter hvert overta for Angel ST.

PS: Forgjengeren Angel ST satte i 2009 verdensrekord da dekket ble kjørt 5135 kilometer non stop, i løpet av 24 timer, med en Suzuki Hayabusa. Gjennomsnittshastigheten var da 214 km/t.