Ducati viser oppgradert Scrambler 800 Full Throttle og ny Icon Dark for 2025
BMW har levert patentsøknad på en rammeløsning som eliminerer det meste av det vi tradisjonelt kaller ramme. Jada – vi vet at Ducati har en løsning som er i tråd med denne, men BMWs forslag skiller seg allikevel fra Ducati på ganske vesentlige punkter: Tanken er å bruke den fremre delen av en tradisjonell aluminium ramme og feste den til toppen på en tverrstilt rekkemotor med kraftige bolter som også er med på å skru fast toppen på sylinderblokken. Kamakselhuset vil da få plass mellom rammebjelkene. Tegningen viser at girkassen vil bli liggende oppå motoren og være lagringspunkt for svinggaffelen. Vedlikeholdsmessig? Vel – det er ikke uvanlig at en motorsykkel fra BMW må deles i to når det skal utføres større jobb, jfr clutchbytte på R1200 modellene. Men på den annen side – gamle dagers ventilsliping hver 30.000 km er vel historie ….
Om dette konseptet kommer i produksjon? Som vanlig: Tiden vil vise.