Ny Speed Triple R og Explorer

Et av dagens suverene høydepunkt for en med støtdemperfetish var da lakenet med det britiske flagget ble trukket av nye Speed Triple R. Modellen er selve symbolet på alt fandenskap du kan tenke deg på to hjul – nå er den lastet for ytterligere fandenskap.

Her er det som er nytt på Speed Triple R:
– Fabrikktilpasset Öhlins-dempere
– Ny girkasse med forbedret presisjon
– Brembo monoblock med 5 % mer kraft enn standard Speed Triple
– Lettvektsfelger i støpt aluminium

Kanskje ikke noe dramatisk oppgradering for folk flest, men de som ser for seg banedager med den nakne rampesykkelen er trolig i ekstase. Effekten er fortsatt 135 hester.

Ny Explorer
Adventure-folket får ha oss unnskyldt at nye Explorer endre opp som nummer to i denne saken, men slik er det nå en gang når Triumph setter R-merket på det som i mine øyne allerede er en av verdens mest underholdende øyne.
Tilbake til nye Explorer som altså også ble presentert i dag. Den har fått tre sylindre og 137 hester. Kubikkvolumet er 1215 ccm, så det hersker liten tvil om at dette er en modell som sparker hardere enn en hest. Da er det kanskje trygt å vite at den er utstyrt med traction control og ABS som kan skrus av.

Suksessen med Tiger 800/XC har vært formidabel for Triumph, og nå følger de altså opp med en enda større eventyrmaskin. Mange blir nok glade for serviceintervall på 16.000 km, men hvor god den nye Exploreren er vet vi ikke før vi får kjørt den. Tanken rommer 20 liter og kjøreklar vekt er oppgitt til 259 kilo, altså 30 kilo mer enn BMW R1200GS.