Ny Aprilia GPR 250 – men foreløpig ikke for oss

Lekkert, eller hva? Aprilia har bestandig hatt draget på kvartliterne – 250 totakterne fra noen år tilbake var markedsledere både i design og ytelse. Dessuten var de dominante i 250 Grand Prix. Etter å ha tilbragt lang tid med å ta fram større maskiner har italienerne nå presentert en nesten ulovlig vakker liten sak som de presenterte i Kina.

Sykkelen har en væskekjølt 249,2 ccm ensylindret 4-takter som gir 25 hester ved 9000 og er koplet til en 6-trinns girkasse. Momentet er, som ventet, rundt 22 Nm. Kompresjonsforholdet er 11,3 : 1. Disse tallene er kanskje ikke det som får deg til å spinne opp veggen i pur glede, men koplet sammen med en kjøreklar vekt på 150 kg
er det faktisk ikke så helt galt. Foran sitter en 300mm skive med radialmontert J.Juan kaliper, bak en fra samme fabrikk. Bremsene har 2-kanal ABS. Tanken er forholdsvis beskjeden – bare 14 liter, men en 250 4-takt er da heller ikke det tørsteste beistet på veien. Dekkene er 100/80 – R17 framme, 130/70 – R17 bak. Total lengde er 1950mm, maks bredde 770 mm og den strekker seg 1100 mm i været på høyeste punkt. Det er høyst sannsynlig at sykkelen er rettet mot det asiatiske markedet, men hvis den er Euro 5 kan det godt være vi får se den her i landet og.
Uansett – lekkert er det!