Nortons nye superbike

Norton V4SV (foran) er modellen som skal fases ut til fordel for den nye 1200 kubikkeren designet av Brian Gillen

Norton Motorcycles har tatt et nytt skritt mot lanseringen av sin helt nye 1200cc sportssykkel, og Sudarshan Venu, sjef for TVS Motor Company, har blitt personlig involvert i utviklingsprosessen.
Motorsykkelen, som etter planen offisielt skal avdukes på EICMA 2025 i november, skal være flaggskip for det gjenopplivede britiske merket. Og med Venu selv som svinger et bein over prototypen for en privat prøvetur i Storbritannia, har prosjektet nå gått inn i de siste stadiene av utviklingen.
Ifølge Norton ga prøveturen verdifull tilbakemelding (hva annet kan de si?), men at sjefen sjøl prøvekjører den viser hvor viktig denne modellen er for både merket og det indiske morselskapet. Venu skal ha delt inntrykkene sine med Nortons tekniske direktør Brian Gillen og teamet i R&D, og skal visstnok ha bidratt til å finpusse de siste detaljene før lanseringen. Norton hevder at den nye superbiken er konstruert for å møte «de høyeste standardene for ingeniørkunst, design, detaljer og dynamikk», store ord for et selskap som fortsatt gjenoppbygger sitt rykte etter noen turbulente år under tidligere eierskap (les: Stuart Garner – dømt svindler).

Det første lille glimtet av Nortons nye superbike


Det er sparsomt med opplysninger om sykkelen, selv om det er tydelig at stylingen og aerodynamikken i fronten har blitt kraftig utviklet sammenlignet med V4SV. Med Brian Gillen (tidligere MV Agusta) i førersetet når det gjelder den nye sykkelens tekniske design, er det tydelig at neste generasjons V4 vil gå en annen retning enn før.
Nortons moderselskap TVS har også planer om å lansere en rekke nybegynnermodeller i klassene små og mellomstore på EICMA 2025. Disse vil være spesielt beregnet for India – kundene der er svake for motorsykler med kjente navn – og det ville overraske om det er annet enn TVS-sykler med Norton logo og detaljendringer i designet. Men – for et merke som sannsynligvis har verdensrekord i gjenoppstandelser kan de små syklene bidra til å rette opp Nortons bedrøvelige finanser – de har nemlig gått med millionunderskudd ( i pund) hvert år de siste årene. Norton-fans får trøste seg med det gamle ordtaket: Så lenge det er liv er det håp, og håpet blir styrket eller svekket på EICMA 2025.

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser